Tuesday, June 8, 2010

Kenapa Nasib Aku Macam Ni?

Fasleigh Muhammad dah berhenti Facebook? Tak. Berehat kejap. Macam-macam hal yang aku dah tanggung dari Facebook tu. Satu demi satu ujian timbul.

Besar nyer ujian. Entahlah. Atau aku yang emosi sangat. Tapi ini bukan soal emosi. Ini soal kesihatan. Bila kesihatan itu adalah pinjaman, nampaklah sekarang nikmat kesihatan tu akan ditarik balik sikit demi sikit.

Dengan penumpang rumah aku buat perangai, dengan si dia yang makin dingin sejak aku tak sms dan call dia lagi, dengan dada aku yang dah mula gatal nak tunjuk kesan, bila dicampur semua ni, aku dah rasa yang aku tak lalu lagi nak hadap.

Billy bertangguh bayar sewa rumah. Alasan, adik bertunang. Aku takde adik beradik kot? Masa duduk berek Bangla kat Presint 9 dengan sewa RM250 tu, boleh ke bertangguh? Bila dah menumpang di Presint 5 yang teratur parking berbumbung sewa RM150, berani buat perangai? Fuck. Memang tak lama.

Yus, mula dah kurang ajar. Pintu rumah tak berkunci bf dia datang, dia tuduh orang lain. Sapa orang lain? Aku, Billy dengan dia je duduk rumah tu. Pukul 4 pagi aku balik pintu besi dengan pintu papan tak berkunci. Pukimak engkau tak mengaku pulak. BF dia yang muka tak reti malu tu menyemak tiap malam bukan sekali aku balik pintu tak berkunci. Aku nak gi kerja pintu tak berkunci. Datang tengah-tengah malam macam penyamun, nak suruh penyamun lain masuk ke? Atau tunggu binatang lain masuk nak buat threesome? Kalau dah pemalas, cari la couple yang rajin. Ini tidak, cari yang pemalas jugak. Muka, badan nak bersih, nak cantik. Tapi hadap nak duduk dalam rumah yang tak reti nak kemas. Confirm. Memang tak lama.

Si dia ni pulak, dah tau telefon aku kena bar (berkat si Billy tak bayar duit sewa sampai harini), cakap pulak kat aku 'jangan over-over kat FB'. FB dia ada dua. Aku tau la yang mana boleh yang mana tidak. Yang aku over pun setakat sebut rindu, love you, yang dia takut sangat tengok dek orang. Apa maksud tu? Sedangkan FB dia yang aku sebut tu adalah FB dia untuk dunia PLU. Bukan FB dia untuk dunia str8. Halal la aku call dia tiap malam sebelum ni lebih kurang sejam sehari. Kalau aku stop seminggu dua, takkan berubah hati dah? Kalau nak ubah, ubah lekas. Aku tak menyesal.

Tiga benda ni dah cukup dah buat aku punya dada sakit sangat. Mitral regrugation nama penyakit yang aku baru kaji, terdapat kat jantung aku. Kecacatan sejak lahir yang akan bagi kesan masa umur 30 hingga 40.

Masa aku admit Hospital Putrajaya dulu, memang dah aku disahkan. Dah periksa pakai echocardiogram. Tapi aku buat tak peduli je dengan Clinical Report tu. Tapi Jumaat lepas, panas dada aku menjadi-jadi. Rasa macam jantung nak lekang. Nafas jadi pendek. Berterusan datang dan pergi sampai hari ni akibat ditimpa cela masalah-masalah dari budak-budak rumah aku ni.

Aku heran, aku duduk ampang 3 tahun, menjaga rumah yang sewanya RM1000 dengan 6 ekor housemate, lebih senang dari membela 2 ekor yang betul-betul menyusahkan aku sekarang.

Terpulang nak kata apa Bill, Yus. Tak suka, boleh blah. Yus, memang aku nak kau blah. Itu je.

Si dia kat Kerteh sana, kalau nak undur diri pun takpe. Saya sanggup. Saya tak nak dah apa-apa unsur yang menyusahkan saya untuk hidup lebih lama. Kalau awak nak kat saya lagi, jangan cela saya dengan benda yang membawak kepada prasangka. Saya tak ada niat nak bersangka buruk selagi awak tak cetuskan benda yang membuatkan saya buruk sangka. Kalau awak rasa it is time to stop saying sorry ( stop being apologetic ), itu hak awak. Saya tak pernah menuntut awak untuk mintak maaf.

No comments:

Post a Comment