Friday, June 15, 2012

Budak UM Pulak Hina Sultan




Menyamakan pemerintah di dunia dengan perbandingan yang meletakkan Tuhan di atas barisnya adalah perbuatan golongan yang kurang akal. Kekurangan akal itu tidaklah menjadi sesuatu yang hina kecuali setelah empunya akal itu dengan beraninya mempamerkan kekurangan akalnya dikhalayak umum.

Memanglah taat kepada Allah dan Rasul itu menduduki peringkat tertinggi tetapi di atas bumi sebagai khalifah sudah tentulah ada tuntutan mentaati pemimpin selagi pemimpin itu tidak menzalimi, mengkebulurkan, menafikan pendidikan dan menyekat rakyatnya dari mentaati Allah dan Rasul. Ini adalah sudut fiqh yang diajar.

Sedangkan para sultan sendiri tunduk, rukuk dan sujud pada Allah SWT, mengapa Allah perlu disamakan dengan para sultan ini.

Ini tidak lain dan tidak bukan, hanyalah produk dari acuan pembangkang negara ini yang merasakan mereka ini pandai dan bebas menunjukkan kebodohan mereka. Sedangkan pemimpin mereka sendiri kerap menunjukkan kebodohan, apatah pula mereka ini.

Untuk rekod, Haziq Abdul Aziz ini adalah pelajar Universiti Malaya seperti mana yang terdapat dalam Twitternya.

Thursday, June 14, 2012

Bila Belakang Lokeng Pun Dah Mahal!


Ahad 10 Jun 2012, aku pun ke Lokeng, Ipoh bagi menziarahi pasar karat termasahor yang dah lebih 10 tahun aku tak pergi. Last aku tengok Lokeng ni pun dari cerita Sepet arahan arwah Yasmin Ahmad. Dah arwah pun arwah tu. 

Lokeng mendapat nama dari kawasan perniagaan ini pada tahun 60an yang terletak di Jalan Lam Looking. Dari nama itu lekat nama 'Belakang Lokeng' kerana letaknya di belakang Jalan Sultan Idris Shah atau dulunya Brewster Road. 

Belakang Lokeng memberi maksud hina dina, murah dan low class. Contohnya : "Cantik tak jam aku?" " Eleh, jam macam ni belakang lokeng belambak." Gitulah adanya jua. 

Nama "Belakang Lokeng" kemudian hanya tinggal "Lokeng" kerana ia dipindahkan ke People's Park, sebuah taman rekreasi yang diubah menjadi tempat letak kereta di pinggir jambatan Sungai Kinta di Jalan Sultan Iskandar atau nama tuanya Hugh Low Street pada tahun 70an. 

Lokeng berubah dari tempat 'low class' kepada syurga fesyen dari kasut, baju dan seluar bundle yang merebak pada hujung tahun 90an. Ia kemudian dipindahkan ke Pasar Besar Ipoh apabila People's Park dibangunkan semula sebagai taman rekreasi pada tahun 2003. 

Pada tahun 2007, ia dikembalikan ke tempat asalnya di Jalan Lam Looking dan diberi nama Memory Lane.  

Tutup cerita, ingin ler aku nasihatkan kepada kekomer, para kaki bundle Lokeng, udah-udah ler mengharapkan kasut bundle murah kat sana. Paling murah sepasang RM60. Baik pegi Downtown Cheras dekat-dekat raya. RM30 pun boleh dapat. Sekian.










Tuesday, June 12, 2012

Membantah Hadiah Panda Dari China Kepada Malaysia

Kerajaan Malaysia terima panda bukti hubungan kukuh: China 
PUTRAJAYA: Kerajaan Malaysia akan menerima sepasang Panda berikutan perjanjian yang bakal ditandatangani antara kerajaan Malaysia dan China Wildlife Conservation Association (CWCA), Republik Rakyat China (RRC) pada 15 Jun 2012 ini. 
Perjanjian dalam bidang konservasi Giant Panda dengan RRC mencerminkan komitmen Malaysia dalam menyokong usaha murni RRC untuk menambah bilangan spesies Giant Panda yang terancam yang hanya dijumpai di RRC iaitu sebanyak 1,600 ekor pada masa ini. 
Ini adalah selaras dengan Sasaran Aichi 2010 di bawah Konvensyen Kepelbagaian Biologi yang menyokong usaha konservasi untuk mengelakkan kepupusan sesuatu spesies. 
Hubungan dua hala sedia ada antara Malaysia dan RRC yang dimulakan semenjak zaman pentadbiran Allahyarham Tun Abdul Razak sebagai Perdana Menteri akan menjadi lebih erat melalui Perjanjian ini. 
Pada tahun 2014, Malaysia dan RRC akan meraikan ulang tahun ke-40 hubungan diplomatik ini.
Hubungan yang erat ini membolehkan Malaysia menarik lebih banyak pelaburan dengan RRC yang diharap dapat meningkatkan pendapatan negara. 
Melalui usaha kerjasama konservasi ini, Malaysia akan berpeluang menjalankan penyelidikan konservasi Giant Panda. Kepakaran tempatan akan ditingkatkan melalui ‘technology transfer’ yang akan dikongsi oleh RRC terutamanya dalam pembiakan artifical insemination, kajian genetik dan kajian perilaku Giant Panda. 
Selain itu, kehadiran Giant Panda ini akan meningkatkan kesedaran orang awam mengenai usaha konservasi Giant Panda RRC dan secara tidak langsung menghargai keunikan dan kepentingan konservasi hidupan liar dan biodiversiti di Malaysia. 
Sementara itu, satu pertandingan peringkat nasional untuk menamakan Giant Panda tersebut akan turut diadakan untuk menggalakkan rakyat Malaysia mengenali haiwan unik ini. 
Giant Panda ini bakal ditempatkan di sebuah eksibit khas di Taman Wetland, Putrajaya.

Hebat ke tidak? Hebat lah kan. Tetapi teman menentang bebenor rancangan ini. Ini kerana ia akan memberi ancaman kepada spesis beruang yang hampir pupus yang mendiami kawasan Putrajaya Wetlands itu. Spesis beruang yang suka fotografi ini dilihat pandai pose-pose model. Mereka juga menjadikan kawasan tersebut sebagai habitat semulajadi mereka. Kawasan pokok buluh berumpun-rumpun merupakan habitat panda semulajadi. Di bawah adalah beberapa imej beruang hampir pupus yang ditemui di kawasan perbuluhan, Putrajaya Wetlands yang bakal dijadikan tapak konservasi panda:




Hahaha. Masa pose-pose kat sini, aku terfikir pulak "dah macam panda aku ni". Tak sangka plak kerajaan China berminat untuk memberi sepasang panda kepada kerajaan kita dan di sinilah mereka akan ditempatkan kelak. Tak dapek den nak bermain panda-panda dah kat cini.

Memain je lah kan membantah segala apehal. Aku siapa nak bantah-bantah. Eloklah kawasan tenang kat situ berpenghuni 24 jam. Selamat datang panda! Jom kita berkungfu.

Hadiah Hari Keputeraan Pak Tam Ke 34

Selalunya penyambut hari jadi akan menunggu hadiah dari teman-temannya. Kali ini, teman rasa, teman nak ubah hal yang gitu-gitu.

Baiklah, sempena Hari Keputeraan Pak Tam Ke 34 ini pada 23 Jun 2012, ingin teman membawakan koser gratis Michael Belajar Mengerock , atau nama popularnya Michael Learn To Rock (MLTR). Konser gratis itu maksudnya konsert percuma lah. Maka hadirlah ke Setia City Mall, Shah Alam untuk menyaksikan konsert itu. Tiada tempat duduk, masuk tak payah bayar. 

Konsert percuma ini yang dibawakan oleh Ah Beng & Friends .. err. er... hello detiknews.. apa bener potonya !


MLTR Konser Gratis di Kuala Lumpur 23 Juni
Yulia Dian - detikhot
Senin, 11/06/2012 18:29 WIB

Konser MLTR di Kuala Lumpur
Jakarta - Lama tak terdengar kabarnya, ternyata band Michael Learns to Rock (MLTR) kini sedang sibuk tur. Konser terdekat MLTR dengan Indonesia pun akan digelar di Kuala Lumpur pada 23 Juni mendatang. 
Band pop rock asal Inggris itu akan menggelar konser mereka gratis alias tanpa dipungut tiket masuk. Konser akan digelar dalam kelas festival di Setia City Park, Setia Alam, Kuala Lumpur, Malaysia. Demikian dikutip dari situs resmi MLTR, Selasa (11/6/2012). 
Kabarnya pelantun hits 'Paint My Love' itu juga akan menggelar konser di Indonesia. Namun hal tersebut belum bisa dipastikan karena hingga kini belum ada promotor yang mengkonfirmasi. 
Pasca menggelar konser di Malaysia, MLTR baru punya satu jadwal lain sepanjang 2012. Yaitu konser di Randers Ugen, Denmark pada 11 Agustus 2012. Jadwal panggung MLTR baru akan berjalan Februari 2013 di sekitaran Denmark.