Friday, December 23, 2011

Duit Baru Malaysia 2012

wang kerta baru 2012

“Bank Negara Malaysia baru sahaja melancarkan duit syiling dan wang kertas Malaysia siri baharu semalam (21 Disember 2011). Duit syiling akan mula digunakan pada awal tahun 2012 manakala duit kertas akan mula digunakan pada bulan Julai 2012. Wang kertas terbaru ini bertemakan “Keunikan Malaysia” yang memaparkan ekspresi tradisional berilhamkan seni dan kraf tangan, keajaiban alam semula jadi, flora dan fauna, ekonomi dan tradisi. Ia terdiri daripada wang kertas RM1, RM5, RM10, RM20, RM50 dan RM100.


Ciri-ciri Am Duit Kertas Baru Malaysia

Pada bahagian hadapan semua denominasi wang kertas, telah dikekalkan potret Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong yang pertama, Tuanku Abdul Rahman ibni Tuanku Muhammad, bunga kebangsaan iaitu bunga raya Rosa-sinensis (dikenali sebagai Bunga Raya dalam kalangan penduduk tempatan) dan corak songket kain tenunan tradisional. Bahagian belakang setiap denominasi wang kertas memaparkan ciri-ciri alam semula jadi, tradisi, budaya, flora, fauna dan ekonomi yang khusus bagi Malaysia. Untuk duit kertas baru Malaysia kali ini, denominasi RM20 mula digunakan semula setelah diberhentikan beberapa tahun dahulu.


Wang Kertas RM100 – Keajaiban Alam Semula Jadi

Dua keajaiban alam semula jadi terkemuka negara yang diisytiharkan sebagai ‘Tapak Warisan Dunia’ oleh Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) dipaparkan pada wang kertas RM100. Keajaiban alam semula jadi yang dipaparkan pada duit kertas RM100 ini ialah Taman Kinabalu di Sabah, dengan Gunung Kinabalu yang hebat dan agung (iaitu gunung tertinggi di Asia Tenggara) dan pembentukan batu mercu batu kapur yang menakjubkan di lembah Gunung Api, yang ditemui di Taman Negara Mulu di Sarawak. Kedua-duanya adlaah alam semula jadi yang sangat mengagumkan dan membanggakan Malaysia.


Wang Kertas RM50 – Pertanian dan Teknologi

Pada wang kertas RM50, gambar kelapa sawit dan bioteknologi dipaparkan sebagai satu ikon ekonomi yang sedang berkembang pesat dan boleh dibanggakan. Kelapa sawit telah menjadi tanaman pertanian negara yang paling utama dari segi ekonomi kerana Malaysia merupakan salah satu pengeluar dan pengeksport terbesar kelapa sawit di dunia. Bioteknologi terus meningkatkan kedudukan komoditi ini dalam rantaian nilai, menyokong transformasi ekonomi negara ke arah aktiviti nilai tambah yang lebih tinggi dalam sektor pertanian, perkilangan dan perkhidmatan.


Wang Kertas RM20 – Hidupan Laut

Setelah sekian lama duit RM20 diperkenalkan semula dengan meletakkan gambar keindahan dan hidupan laut di Malaysia. Duit kertas baru RM20 ini memaparkan gambar dua spesies penyu terkenal dan hanya dijumpai di perairan Malaysia iaitu Penyu Karah (Eretmochelys imbricata) dan Penyu Belimbing (Dermochelys coriacea). Penyu Karah mudah dikenali melalui muncungnya yang melengkung dan kulitnya yang bersisik manakala Penyu Belimbing pula mempunyai kulit yang keras dan tujuh jaluran pada cangkerangnya.


Wang Kertas RM10 – Flora

Wang kertas baru RM10 berwarna merah dan memaparkan Hutan Tropika Malaysia yang tumbuh subur. Spesies Rafflesia Azlanii yang dipaparkan pada wang kertas RM10 baharu ini merupakan spesies asli Semenanjung Malaysia dan mula-mula sekali ditemui di Hutan Simpan Royal Belum di negeri Perak pada tahun 2003. Bunga ini dinamakan sempena nama Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Sultan Yusuff Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lah.


Wang Polimer RM5 – Hidupan Liar

Wang kertas baru RM5 bertemakan hidupan liar dan memaparkan gambar burung enggang. Burung Enggang Badak (Buceros rhinoceros), iaitu salah satu spesies burung enggang terbesar dan paling mengagumkan di dunia. Burung yang menarik, bersayap lebar dan berekor panjang yang boleh ditemui dalam kelompok kecil di hutan hujan di seluruh negara ini memainkan peranan penting dalam budaya dan upacara tradisional negeri Sarawak yang turut dikenali sebagai ‘Bumi Kenyalang’.


Wang Polimer RM1 – Sukan Tradisional

Wang kertas RM1 masih mengekalkan gambar permainan tradisional, Wau di belakang wang tersebut tetapi dengan rekaan dan bentuk baru. Permainan wau merupakan sukan tradisional yang popular di Malaysia terutamanya di Kelantan dan Terengganu. Permainan wau juga secara tradisinya merupakan suatu acara untuk meraikan hasil tuaian yang baik yang merapatkan masyarakat tempatan negeri-negeri tersebut.



Read more: http://www.nescafeais.com/fakta-tentang-wang-kertas-baru-malaysia-2012/#ixzz1hLCCCeM0

Monday, December 19, 2011

Apsal Aku Sibuk Benor Dengan Kamera Lalulintas Ni?

KL Seremban
(Desa Waterpark)


Apa yang anda nampak? Jalan yang sibuk, bukan? Kalau anda baca ni waktu sibuk lah. Kalau anda baca posting ni tengah malam, sibuk jugaklah. Cuma tak nampak. Setan-setan dan jin- jin punya lalulintas, kita tak nampak la kan. Cuma yang pasti, kalau setan atau jin bawak kereta dorang melulu, sudah tentu setan lain carut macamni 'Hoi, sial! Bawak kereta macam manusia!'. Ye lah kan, kita kalau berhadapan situasi yang sama, selalu sebut sesama manusia 'Hoi sial! Bawak kereta macam setan'.

Eh melalut pulak. Imej di atas adalah apa yang tersiar dari kamera ITIS hak milik DBKL. Terletak di persimpangan Lebuhraya Cheras Kajang dengan Lebuhraya KL Seremban. Aku tumpangkan je ke blog ni. Tak ngaku hak milik pun. Macam mana nak buat? Aku sekolah sampah Darjah 4 pun tau kodek-kodek HTML. Pandai-pandai korang le pikir ye tak?

Jalan Raja Chulan
(Pavilion)


Yang di atas ni pulak, di Jalan Raja Chulan, belakang Pavilion. Penting ye buat adik-adik yang suka berso-sialan di Pavilion. Mana la tau kan, ada date bagai, at least kalau lambat, masih ada bukti la kan. Jalan jem u. Kot-kot yang nyaris putus, tak jadi pulak putus kan. Jangan putus-putus cinta sangatlah yer. Semak status FB nanti. Masyarakat benchi.

Jalan Setapak
(Usahawan)

Yang ini pulak di Jalan Genting Klang. Lebih tepat di simpang ke Wangsa Maju. Tak susah pun kan nak mengetahui keadaan lalulintas di zaman teknologitew ini.

Tapi, kenapa ye aku beria sangat nak tengok trafik KL ni padahal aku kerja kat Putrajaya. Duduk pun kat Putrajaya. Walau KL jem mahupun peanut butter, aku tetap sampai rumah dalam 10 minit.

Jangan silap yer. Aku bukan nak tengok lalulintas yang dah jelak aku tengok. Aku cuma nak tengok sama ada kawasan-kawasan itu, hujan ke tidak. Hehehe. Pun bolehhhhh.