Thursday, March 20, 2014

Apa pentingnya Flightradar24 itu wujud?

Sejak kehilangan MH370 yang sampai hari ini belum ditemui oleh negara tercinta, barulah aku mengenali flightradar24.com , sebuah laman web khusus menjejaki penerbangan pesawat yang diterjemahkan posisi dan identitinya daripada radar dan syarikat penerbangan ke atas peta Google terrain.

Aku pun heran. Untuk apa sebuah web yang terlebih informatif ini wujud? Bukankah ia menoyakan penumpang pesawat apabila semua mata manusia, yang baik, yang jahat, yang hati cantik, yang hati musibat boleh mengetahui perjalanan anda.

Atau sahaja para pengganas, ganas ker, dapat melihat dan memilih pesawat-pesawat yang sedang terbang untuk disumpit jatuh. Eh...macam Tok Batin plak terer sumpit.

Apa yang pasti, ia juga mungkin diwujudkan bagi membolehkan orang yang tinggal dalam radius 10km dari lapangan terbang seperti aku ini, untuk membuang masa menengok menelaah dan mengisi masa lapang, memerhatikan pesawat naik dengan mengetahui apa jenis pesawat, apa nombor pendaftarannya dan mana tujuannya.

Contohnya di bawah ini. Berbekalkan kamera, laptop dan sambungan internet, aku pun membuang masa membuat kerja tak berfaedah ini.


Oh tapi bila dikaji , ada eloknya juga flightradar24 ini sebenarnya. Sebab tidaklah aku dalam keadaan jumud lagi terpinga-pinga jika kejadian adakala seperti ini berlaku, malah boleh keriau lah aku sekarang di status Facebook seperti di bawah :


Untuk maklumat lanjut dalam membuang masa yang tak diisi sewajarnya, bolehlah melayani penerbangan-penerbangan di www.flightradar24.com. Artikel ini dibayar siarannya. Oleh Flightradar24? Tidak. Oleh aku kepada internet provider. Huhu.


Monday, March 17, 2014

Kempen jimat cermat. Makan dengan harga RM1.18 setiap hidangan!

Hai. Apa khabar. Bertemu lagi Chef Tam dalam rancangan, Mari Meronjang Dapor. Kita tahu yer sekarang ini harga barang semua naik. Barang akak tu je tak naik. Kendur je. Eh.

Barang naik ni dah jadi karenah orang-orang yang suka memasak lah kan. Naik seposen dua, sebulan dua dia punya bebel. Padahal dok carut orang naik Air Asia, sebab kononnya dia naik MAS sahaja. Lantak kau la Rokiah.

Mari ikut Chef Tam ke kedai Aceh cekik darah berhampiran  dengan anggapan dapur kau tak ada apa kecuali garam gula. Sangkak kau kan Leha. Kita tengok apa yang kita boleh dapat dengan bawak duit kuning sehelai. RM20 la ye Jangan jadi lampi. Masyarakat benci.

Bihun 1 peket = RM2.50
Kucai 1 ikat = RM0.50
Fishcake 1 peket = RM2.20
Bawang merah  = RM0.80
Bawang putih = RM0.60
Telur 3 biji = RM1.00
Sup bunjut untuk sup tulang = RM1.00
Minyak masak = RM2.50 
Daun Bawang = RM0.50
Daun Sup RM0.50
Kuetiau 1 paket = RM1.20
Serbuk lada 1 paket = RM0.80
Ikan bilis = RM1.00 sudehh

Kaching! RM14.10 ! Ada la belen yer Jah.. RM5.90. Simpan kat .. ya.. bagus.. celah itu.


Tapi puan-puan, jangan salah sangka yer. Di dapur saya, ada cuka, cuka kurma, dan minyak zaitun. Semua ini akan dikombinasi, dan di spin di atas dapur yer. Armin Van Buuren pun tak spin atas dapur tauk. 

Jadi untuk memasaknya, mula mula bla bla bla bla bla...

TINGG!!!

Bihun Goreng Merapi Hijau - 2 pax

Bihun Sup Bebola Ikan Pati Bilis- 6 pax

Old Bercham Cantonese Hor Fun - 4 pax

*Nama masakan di atas adalah bidaah semata-mata.

Jadi merasalah 12 kali makan dengan harga RM14.10. Dengan itu purata harga setiap hidangan telah menjadi RM1.18 sekali makan. Murah bukan? Apa? tak masuk ngan harga gas memasak? Kalau itu pun nak berkira, ko pergi cari kayu api jer Bedah.... Amalkan yer.. biar kimpah semua.. senang hati kita.

Oh ya. Kenapa Chef Tam kau belagak ngan masakan dia? Sebab dia tak pernah belajar masak ngan sesapa kau tauk. Dia belajar dari kelaparan di perantauan. Ting tang ting tang, Alexander pun kenyang. Evolusi telah membawa hasilnya sebegitu. Ok, bye.