Wednesday, March 28, 2012

Kenangan Zaman Kanak-Kanak





Masa aku kecik-kecik, kat padang surau ini la tempat aku bermain panas dan hujan. Main bola, main combat, main lopak air hujan. Ia menjadi taman permainan aku dari tahun 1986 sampai 1991. Lepas tahun 1991 aku dah sekolah menengah, tak kan la aku nak main ngan generasi seterusnya kat padang ni pulak kan. Nak isap rokok pun susah. Nanti kantoi ngan tok siak.

Tapi paling best kalau main kat surau ni ialah air kelapa muda free yang boleh di ambil bila-bila masa. Sebab tu la saya sentiasa kelihatan muda. Kan.. kan.. (Uwekkk..)

Tak payah pakai parang, kami telah menemui kaedah terbaik untuk mendapatkan air kelapa muda. Nak tau macam mana? Beginilah caranya :




Ala, bukannya rosak kepala paip tembaga tempat wuduk belakang surau tu. Abis pun tersumbat je. Kepala paip tu jugaklah yang membekalkan air minum terus ke tekak masa dahaga main bola. Itulah yang membezakan bekalan air Ipoh dengan bekalan air KL. Kalau kat KL budak-budak minum macamtu, berak hijau la alamatnye, ye tak?

Tapi awas. Jika nasib tak baik, sudah tentu satu lagi permainan akan tercipta di kawasan surau. Iaitu acara lagi kena hambat dengan penyapu. Hahaha.









Hari ni, surau tu dah tak ada. dah ganti surau baru yang baru siap tahun lepas. Pokok kelapa pun dah takde. Cemaner nak minum air kelapa hantam paip lagi? Cemaner nak main kejar-kejar ngan pakcik surau lagi?



Tuesday, March 27, 2012

Melancong Jauh-Jauh, Masih Ada Keindahan Yang Dekat

Masa mula pindah sini 30 tahun dulu, kitorang main bola je atas jalan ni. Tapi jauh di sudut hatiku, cewah, aku sangat-sangat teringin nak gi bukit kaler hijau muda yang ada kabel elektrik voltan tinggi sanun. Dulu-dulu kitorang panggil Salem High Country. Memandangkan sekarang iklan Salem dah tak ada dalam TV, abaikanlah.

Akhirnya, pada 24.3.12 , 29 tahun lepas berpindah ke sanun, aku berjaya sampai ke Salem High Country yang indah dipandang, rupanya tanahnya tak subur. Huhu. Penduduk kawasan Ulu Kinta panggil bukit ni Bukit Aman. Agaknya cawangan Bukit Aman nak bukak atas ni kot.

Hanya pokok kemunting, kemuncup dan asam apa ke nama yang selalu tumbuh tepi lombong tu je yang ada termasuk belukar-belukar kontan. Pun boleh. Ini kerana tanahnya terdiri dari kerikil berferum dan mangan. Walawei. Pandai lak aku istilah tu. Patutlah dari zaman dinosor lagi takde pokok kayu tumbuh.

Walaumacammana pun, pengalaman berada di atas bukit ini memberikan kepuasan, walaupun aku dah sampai Bangkok, Phuket, Jakarta, Bandung, rupanya, tempat secantik ini yang dekat dengan rumah aku, baru lah aku jejaki. Malu.. malu..

Impian aku ialah, untuk menduduki rizab TNB bawah kabel ni. Kalau tak boleh buat tempat bercucuk tanam, apa salahnya kita buat tempat bercucur tanam. Buat kubur da.. ala2 Nirvana Memorial Park, jual satu lot RM1 juta kat Cina. The expensive way to go to hell. Ops..