Friday, October 1, 2010

Ayam Taugeh Ipoh

Ipoh Bean Sprout Chicken is a famous dish of Ipoh and known by Chinese all over the region including Bangkok and Jakarta. Finally, I found the recipe on the net and its a shame for someone from Ipoh who do cook, having no idea how to have this famous dish on the table domestically.





Poached Chicken

1. Bring a large pot of water to the boil. Make sure the pot is deep enough to submerge the entire chicken with the lid on.

2. Place garlic, scallions, peppercorns and goji berries into the cavity of the chicken.

3. When the water has boiled, remove the pot from the heat and place the chicken into the water, neck first. Put the lid on and leave the chicken to stand for 1 hour.

4. Then lift the chicken out of the water and set aside, as we need to boil the water again for its second bath.

5. Bring the pot of water to the boil again. Remove the pot from the heat and put the chicken back in for another 30 minutes bath. The chicken should be cooked by now but sometimes the bone can be still bloody when cut up. If you prefer it to be fully cooked, add an extra 30 minutes for the second bath but the texture of the chicken might be slightly different.

6. Act quickly, transfer the chicken to a large bowl of ice water to stop the cooking process. Important! Do not discard the pot of water bath! It is now a perfect pot of chicken stock ready to be used for the noodle soup later.

7. Once the chicken has cool down, discard all the mixture in the cavity. Rub sesame oil and soy sauce all over the chicken and it is ready to be cut up. Garnish with chopped red chillies and scallions, and a good sprinkle of white pepper powder.


Blanched bean sprouts (This should always be the last process as we need to keep the bean sprouts nice and crunchy.)

1. Place the bean sprouts in a wire skimming ladle and dip it inside the hot broth (NOT the boiling water for rice noodle) no more than 15 seconds.

2. Drain and serve on a plate.

3. Drizzle a good dash sesame oil and soy sauce all over.

4. Garnish with chopped red chillies and scallions, and a good sprinkle of white pepper powder.

For condiments, chopped hot green chilli padis and soy sauce on a saucer as a dip for the chicken.

Iklan Hari Malaysia 2011

Iklan Hari malaysia untuk tahun depan ini dibuat untuk dipersembahkan semasa temuduga jawatan dalam bidang penyiaran yang akan berlangsung pada 6 Oktober 2010 di SPA, Parcel C.

Tuesday, September 28, 2010

My Travel Map Sehingga Okt. 2010

Patutlah Aku Selalu Ke Q Bistro!

Petang ni cuaca cantik. Jam 6 petang bila aku menjenguk keluar jendela bilik ke arah KL, tersergam KT Tower dan KLCC dalam remang petang di kejauhan. Berbangga aku melihat ikon Kuala Lumpur sayup kelihatan dari Dengkil, 35 km dari pusat kotaraya KL.



Di bawah ialah rentasan mata ke arah Menara KL dan KLCC yang melewati kawasan Seri Kembangan, Bukit Jalil dan Salak Selatan, BANDAR SRI PERMAISURI dan Pudu. Patutla aku rajin pi Q BISTRO.




Di sini, sangat ternampak yer betapa jauhnya rumah aku dengan KL. Nasib baik kereta jimat minyak. Tapi tak guna juga kalau duduk Ampang kan. Balik kerja jer 1 jam atas jalan. Baik duduk putrajaya 35 minit je dari KL ikut MEX.

1,000 km Dalam Masa 15 Jam !

Terkilan lak aku biarkan pesawat ke Kucing berlepas jam 0820 Khamis 16 Sept yang lepas. Kalau aku ke Kuching tu, maka perjalanan aku ke Kuala Terengganu ini melengkapkan rekod peribadi aku menjejaki semua ibu negeri dalam Malaysia pada umur 32 tahun. Apapun, inilah gambar-gambar perjalanan 1000km berkereta yang disudahkan dalam masa 15 jam.

Perjalanan dimulakan dalam cuaca dingin pagi Putrajaya. Jam menunjukkan pukul 9.15 pagi.

Mendung menyelubungi perjalanan dari Putrajaya hingga Genting Sempah.

Memasuki Negeri Pahang perlu melalui terowong.

Cuaca panas di sebelah negeri pantai Timur mula dirasakan di Bentong, Pahang.

Memauki negeri Terengganu di Jabor. Jam menunjukkan 11.50 pagi.

Tiba di Chukai, Kemaman, Terengganu yang kering kontang dan panas terik jam 1.00 petang selepas makan di Chendor.

Kemaman, Terengganu.

Kemaman, Terengganu.

Kerteh, tempat asal Amer Ali Rabbani.

Memasuki Dungun.

Keluar dari Dungun.

Persimpangan Che Lijah, Tempat asal Rizwan Ali.

Rantau Abang

Arah selatan Pantai Kelulut

Arah utara Pantai Kelulut.

Marang.


Kuala Terengganu

Kuala Terengganu

Kuala Terengganu

Kuala Terengganu

Sebuah surau tua di Kuala Terengganu

Plaza Astaka, Kuala Terengganu

Bas pelik di Kuala Terengganu

Tersengih di Pantai Kelulut, otw balik.

Senja di Pantai Timur tiada mentari terbenam.

Kami sampai balik putrajaya pada jam 11.50 malam. Odometer kereta menunjukkan perjalanan yang kami tempuh keseluruhannya ialah 1003 km. Sejuk dan basah di Putrajaya membuatkan badan aku tak sedap. Kemudian aku pun rasa nak demam sebab berada di dua tempat iklim berbeza. Terengganu yang panas, kering berdebu dan Kuala Lumpur yang dingin dan basah, dalam masa 15 jam.

Sunday, September 26, 2010

Mari Ke Dapur : Kari Sardin Kentang

(TIRU SUARA CHEF WAN) Yer puan-puan, hari ini saya nak menunjukkan cara memasak ala bujang yer. Ha.. Bukan puan yang bujang, tapi anak-anak bujang puan yang tak reti-reti nak kahwin. Masakannya mudah, lazat, berkhaaasiat gitu. Haa.

Yang ini ikan yer. Bukan anak ikan. Tetapi ikan pari direndam air garam dan kunyit, kemudian digoreng yer puan-puan, dengan api yang kecik. Haaa. Kalau api besar, bakar je lah rumah yer puan-puan. Boleh claim insurans. Caranya, beli ikan pari sepotong, lebih kurang tiga ringgit, potong halus-halus dan rendamkan dalam air garam dan kunyit yer puan puan, selama lebih kurang 20 minit. Kemudian goreng yer puan-puan. Kalau nak rebus pun takpe, ikut suka hati kau la Senah..

Yang ini pula, kentang hiris goreng dan lobak masin goreng, ditumis dengan kicap manis dan bawang besar. Cara memasaknya yer puan-puan, rendamkan lobak masin sepeket selama 20 minit, bagi membuang masin yer. Kalau masin sangat nanti kena darah tinggi, mati. Haa. Tak sampai jodoh anak puan-puan kan. Kemudian hiriskan empat biji kentang dan gaulkan dengan sedikit kunyit dan garam yer puan-puan dan digoreng dengan api kecil yer puan-puan selama 10 minit. Begitu juga dengan lobak masin yang siap dihiris yer puan-puan, gorengkan dengan kadar yang sama dengan gorengan kentang tadi. Kalau nak goreng gitar lain kali yer. Kemudian, tumiskan hirisan 2 biji bawang besar yer puan - puan di atas kuali yang tak berminyak selama 5 minit dengan api besar. Kemudian gaulkan kentang dan lobak masin tadi dan selepas itu tuangkan suku cawan kicap manis. Gaulkan hingga minyak kentang tadi sekata yer puan-puan.

Ini pula Kari Kentang Ikan sardin yer puan-puan. Haaaa. Sebab tu la anak puan-puan balik jer kampung buat muka sardin. Banyak makan ikan sardin yer puan-puan. Caranya dengan menumbuk 4 biji bawang kecil bersama 4 biji bawang putih sehingga lumat. Kemudian tumiskan dalam periuk dengan 4 sudu minyak dan seluruh jus dari tin sardin tu yer. Kemudian, tambahkan 4 cawan air dan 4 peket kari ikan yang dibahagi dua. Haa. Sajer jer saya nak test matematik puan-puan yer. Apa ingat kita orang dapur ni tak pandai matematik? Kan. Kemudian, masukkan 4 biji kentang yang setiap satunya dibelah 4 yer puan-puan. Penting yer untuk menentukan saiz yang sesuai bagi kentang-kentang bagi mengelakkan kentar keras dan kentang bubur. Kau pernah makan kari bubur kentang? Haaa. Jangan yer. Kemudian masukkan 4 sudu kecil garam dan 4 cubit gula yer puan-puan. Kemudian biarkan gulai menggelegak sehingga pecah minyak yer. Setelah pecah minyak, kecilkan api dan masukkan ikan dari tin sardin satu persatu dan biarkan mendidih selama 15 minit.

Yang ini pula nasi. Kalau puan-puan tak reti masak nasi, lebih baik bunuh diri yer puan-puan. Kau gila orang perempuan tak reti masak nasi?

Haa. Dah siap pun hidangan yer puan-puan. Aromanya sangat melampau sedapnya yer. Sebenarnya saya taknak kalah yer puan-puan. Jiran-jiran semua ketung ketang di dapur beradu bau masakan.

Ha.. Macam pejabat pengetua sekolah ada peta bagai.

Pengalaman Melawat Afrika Timur

Pengalaman aku melawat Afrika dulu sangat menyeronokkan. Saujana mata memandang savana pinggir Kenya yang mula menerima musim hujan. Keadaan cuacanya sama seperti di Malaysia dan paginya agak dingin sebelum matahari naik lebih tinggi dan kabus pagi berkurangan.




Keindahan Afrika Timur ini amat menggamit memori dan amat sesuai bagi pasangan yang berbulan madu. Tarikan savanna ini cukup istimewa sehingga akan kekal sepanjang hayat anda.

Tanah yang disebut sebagai tempat asal usul manusia ini menyimpan seribu misteri yang belum terungkap.

Tapi mana perginya binatang-binatang seperti singa, zirafah, dubuk dan kerbau liar? Hairan ke? Itu gambar kat Putrajaya kot. Ko kenaper?