Tuesday, December 18, 2012

I'm not crazy I'm just a little unwell


C   D   G              Em
All day staring at the ceiling making
C            D             Em
friends with shadows on my wall
C   D         G              Em
All night I'm hearing voices telling me that
C                                 D
I should get some sleep because tomorrow might be good for something


Pre-Chorus I

Bm     C-barre  G               D
Hold   on  I'm feeling like I'm headed for a
Bm    C-barre    G           D
Break down  and I don't know why


Chorus

G                               C              
I'm not crazy I'm just a little unwell  I know right now you can't tell
Em                                     D
But stay a while and maybe then you'll see  a different side of me
G                               C
I'm not crazy I'm just a little impaired I know right now you don't care
Em                                    D
But soon enough you're gonna think of me, and how I used to


Verse II

C   D  G            Em              C           D              Em
Be, me talking to myself in public  and dodging glances on the train
C     D      G                     Em
and I know I know they've all been talking about me
C                              D
I can hear them whisper and it makes me think there must be something


Pre-Chorus II

Bm        C-barre      G              D
Wrong with me          out of all the hours thinking
Bm   C-barre   G
Some how       I've lost my mind


Chorus
(Repeat)



Monday, December 17, 2012

Tiga Tahun Lalu


When talk about love...  jap.. ni bukan blog dulu-dulu meroyan cakap omputeh. Tapi kesah dulu2 yang aku nak paste-kan bawah ni, menjadi lembaran yang membuatkan aku takut nak terlalu rapat dengan siapa-siapa. Terutamanya orang yang rupa-rupanya bakal cenderung mereka-reka cerita memburukkan kita, sebaik sahaja menyedari kita tak berhasil menjadi miliknya. 

Awalnya konfesi malam itu, habis segala kawan-kawan yang ada diburuk-burukkan semata-mata mahukan perhatian kita. " Kawan-kawan yang ni, kawan-kawan yang tu semua nak kawan ngan kita sebab duit je. Sebab kita tengah ada duit." Ololololololo. Bila menyedari aku tak berhajat menjadi pacarnya dalam konfesi berdua atas tempat berpanorama indah itu, aku pulak dituduh mengikis duitnya, pada kawan-kawan yang dahulunya kemain diburukkannya . Aku menerima persepsi buruk dari 'kawan-kawannya' itu sampai hari ni. Dan aku tidak pernah teringin meminta peluang untuk membela diri. 

Mentang-mentang takde bukti. Aku je yang dengar. Pemandangan Kuala Lumpur dari Bukit Ampang menjadi saksi bisu. Untunglah aku korek cerita ni 3 tahun kemudian. Memang aku tunggu fixed deposit ni matang pun. Sebagai renewal kepada peringatan atas diri sendiri. Agar pisang tidak berbuah dua kali.

Menyedihkan, malam itu, 23 Jun 2009, hari lahir aku ke 31. Tapi, hadiah yang aku dapat dari seorang kawan yang sering mengadu tentang kononnya kawan-kawannya , adik beradik (sistah) nya, memanfaatkan dirinya, ialah sesuatu yang mengubah pandangan aku ke atas orang dan mengubah pandangan orang ke atas aku. Besar hadiah tu kan.Sebab tu aku tak pernah lupa kecelakaan malam itu.

Di sebalik semua ini, pernahkah dia sekali dalam hidupnya memberanikan diri meminta maaf dari aku? Tiada guna mengaku mudah memaafkan orang padahal salah kau dengan orang, kau buat pekasam. Dia merasakan salah laku nya itu adalah kebenaran dalam menegakkan keegoan dia. Biarkan labu terjun dengan luncai-luncainya. Terbalik? Memang kau suka terbalik.

Jun 2009 kekal menjadi detik tercelaka dalam mengawal tindak tanduk luar kawalan kawan-kawan. Atau sekurang-kurangnya, kawan yang sorang itu. Namun bagi aku, yang lepas, biarkan lepas. Tetapi sejarah, perlu diimbas. Sebagai pengajaran agar kau tidak terpilih... kibas.


SATURDAY, JULY 4, 2009
This Is My Full Stop Note 
Well.. I had sacrifice a lot for others.. just to ensure the other people get their right that they feel like being denied... OK, now the person has got back what belongs to him.. which is.. actually never being mine at all even on any single second, .. why must I be the one should take the blame now..??  
I've learned that there is a phrase sounded like ' silent is golden '.... but when we keep our mouth shut... it only open a door for facts to be fabricated with bluff...!!
I've heard too much, and I've faced too much of childish attitude which I supposedly not encounter at this age. The super duper state of denial that rooted in anyone... might lead them into the act of blaming the person that they feel worth scapegoating..! 
Ahha. There is a word regarding maturity I did heard. But is this issue has been handled in matured way at the first place? Never! Am I the one who spill the story all over the network and give a kick start on plain'ol sedition? Neither! 
Seriously, I'm not loosing anything, not loosing anyone. I still have my friends who can give good advice but this issue supposedly to be something that not crucial enough for their advice to be sought on. 
I'm sorry of being rude... but I can't stop myself getting mad to the worst level I ever had... I might not get Noble Prize for that God damned tiny effort which is actually a preventive measure, but deep inside, I did hope for a little appreciation... Worse enough, all I get is a confronting retaliation... and slitting throat enough, I was pleaded guilty by a 'domestic court' without trial! 
I wish not to talk about this even for a single word but now the situation are crucial enough and it really calling my words of intervention. 
I've been scapegoated to an unbearable level and being said, an actor.. well.. if I would make millions.. I'm really glad to be an actor... but I don't even made a penny... and still... I'm a penniless person.. 
What about sympathize words then... on friendship... on relationship... on 'siblings'... which is now clearly a mere baseless grouses that intending an attention and for that, who was actually having the drama script written ?? 
When someone had to let go something that they feel .. only by that noble way... it will avoid harm to any relationship... should he being accused as a wrongdoer ?? In this case, yes. I'm doing unforgivable sin when I give a strong advise about the right of the righteous. The importance to love the one who love you, and love the one who cares about you at any stake. 
Okay.. the one that being skeptical must be misinformed ... but why must being way too unilateral in something that needs a good diplomatic skill... if the bilateral way is inapplicable! You don't bother to ask, I don't bother to explain. But what about turning me as a foe on one side statement which is totally made on denial basis? Wasn't it unmatured? immature? 
Oh.. say that I'm now confronting with incapable people.. yes... but i have my right here to defend myself.. because I've been lagged behind way too far and just try to react when things has turned wrong. 
Sometimes people are cussing others with words that actually suits to their own selves. I might list down here everything but I'm not going to.. but what would stop me?? 
Yes I am a human.. and you are a human too.. but the comparison might irrelevant when everyone knew how to adapt things but not either me or you.. 
Scores of words that should be in our circumference is now spilling out rapidly from your side ... and I cant stop myself to spill it out too... to make it balance... and now, there'll be two version which is one attacking and one is defending... lucky enough, i never wish to attack.. because that is so not me.. 
It hurts when your effort to educate, was badly replied with negative retaliation... It hurts even more when a bare simple lesson was taken seriously like apocalyptic happenings.,, thus, turned a bland situation into the sour one.. 
I've told to those who willing to be close to me like brothers, that I wouldn't take them as a friend anymore when delivering advice... why on earth someone ever dare to be one... when they actually unfit at all? Why don't just be a friend? Some are knowing me very well but some are not at all but they pretend like one. 
I just can't imagine how my sole little brother that I've advised personally, strongly, in tearful emotion, can accept that it is my right to lend him an advisory dictation... in a brotherly manner.. But now, I can't imagine that someone with shallow comprehension on this conceptuality is now confronting me in a rude manner... Well, thanks. That was doubtfully the first and definitely the last. 
So, if the damned retaliation would inspire happiness in the relationship of the whom it may concern, keep it up. Truth remain as truth.. When it come the moment, it will revealed. 
Now is my turn to set a full stop right after the coming up 'r' letter.

Malai Rock Station Dah Panas La Pulak..

Aduhai... Baru nak feeling-feeling membiasakan diri melepak tempat yang bebas dari elemen jinjang di Ipoh. Dah panas pulak. Dipetik dari mediamalaya.com :


Awie buka kelab malam Malai Rock Station Bistro Ipoh? (7 Gambar)







Lantaran Apa


Lantaran apa aku berduka
Ayat ku tiada 
Apakah lagi titik noktahnya

Hidupku diterajang kesepian
Hingga pena segan bertinta
Mengalah dengan halangan mudah
Hanya ku simbah dengan hujan mencurah

Semalam aku riang 
Esok mungkin duka
Hari ini aku tiada apa-apa

Wahai hari esok
Bawakanlah aku berita gembira
Pulangkan aku naskah yang lama
Pulihkan aku seperti sediakala
Hapuskan dia dari batu jemala

Deklamasi Isyarat Cinta Salah Baca

Cinta adalah rasa yang bukan dibuat-buat. Bukan rasa yang dimuat-muat. Cinta hadir dengan sendiri. Bergantung pada bagaimana hati kita mengolah keputusan yang terhasil dari garapan sanubari. 

Cinta itu cuma nyata hadir setelah kita dapat menerima kekurangan seseorang walaupun pada mulanya kita terpikat pada kelebihannya. 

Cinta itu tidak boleh dipaksakan atas orang lain dan orang lain tidak boleh pula memaksa cintanya ke atas kita.

Mencintai seseorang yang mencintai kita itu adalah keterlanjuran. Tetapi mencintai seseorang yang tiada rasa cinta kepada kita itu adalah ketersasaran. 

Ketersasaran itu boleh sahaja digerakkan oleh kekhilafan minda kita dalam menelaah isyarat palsu yang dijadikan mainan. Mainan itu mungkin sahaja cara seseorang itu menghiburkan hati yang tidak mapan..

Justeru, tiada siapa yang patut disalahkan. Yang bermain akan terus bermain. Yang dipermainkan akan terus dipermainkan asal sahaja pengalaman tidak pernah mengajarnya apa-apa. 

Pedoman dalam gelora ini hanya bergantung kepada tahap usia, paras kematangan dan natijah dari pertelingkahan isyarat antara dua manusia yang mempunyai falsafah berbeza tentang cinta.

Maka, maafkanlah sesiapa yang kelihatan mempermainkan gejolak hati anda, yang kelihatan mempermainkan hasrat tulen anda dan yang mendorong anda mentafsir sesuatu yang hakikatnya salah dan boleh sahaja berakhir parah.

Pengalaman hidup itu mematangkan. Sebelum kita merasa kecewa, bukankah lebih baik kita mengeluarkan diri dari sebarang kemungkinan yang mengecewakan?

Manusia itu tercipta dengan berbagai sifat dan sikap ke atas manusia lain. Untung rugi jalan hidup juga berbeza. Pada yang terbiasa dengan kesenangan, tiada ruginya menghiburkan hati sendiri dengan apa juga cara yang memberi gembira. Pada yang kesusahan, tiada ruginya pula untuk melakar jalan yang menyenangkan walaupun ditabir tirai kepayahan.

Pada satu peringkat, ketika dua fahaman bertembung, maka bertelagahlah firasat yang membawa aspirasi berbeza dalam merungkai apa sebenarnya yang dikehendakki secara bersama.

Tidak mungkin ada cinta yang tumbuh semudah cara. Kerana cinta itu suci. Yang menjaja cinta dengan kata-kata murah, tetaplah juga mempunyai junjungan cinta yang suci untuk dipelihara. Yang menatang cinta semahal jauhari, tetap sahaja mengambil langkah berhati-hati demi mengelakkan kabilah cintanya dirompak secara sia-sia.

Rumusannya, pada situasi seperti ini, tidak mungkin wujud cinta itu secara bersama. Pada masa anjing menggonggong, kabilah akan tetap berlalu. Masa terus beredar menjana jawapan demi jawapan untuk sebuah keputusan.

Bagi yang murah kata cintanya, pasti jua akhirnya akan terserlah cinta mahalnya. Bagi yang mengusung cintanya yang dirasakan berharga, tetaplah akan tiba ke destinasi yang jelas dan pasti akhirnya jua.

Sunday, December 16, 2012

Sahabatku, Manan Rahman @ Malai Rock Station


Luahan sinis seorang gadis cantik bahawa 'budak taman' - (term untuk budak-budak dari taman perumahan aku) - ada di merata-rata telah membuatkan aku merasa sedikit terhina. 

Tapi sebelum merasa terhina, wajiblah kita kenang, apa punca adanya 'budak taman' di merata-rata? Kenapa budak kampungnya tak ada merata-rata? Atau sudah pupus di makan nakortik budak-budak kampungnya?

Budak taman berada di merata-rata membawa maksud besar. Ada yang kerja jurutera O & G , ada yang jadi pegawai di MoF dan ada juga yang tak kerja lepak santai. 

Ada yang menjadi artis mainstream dan ada juga yang menjadi penghibur di pub ternama. Kali ini aku membawakan Manan Rahman, antara otai 'budak Taman' yang menempa pencapaian terbaru, mendapat peluang mengadakan persembahan setiap hari AHAD malam Isnin di Malai Rock Station, kelab malam tumpuan Melayu Ipoh untuk berhibur bermula 30 September 2012.

Manan Rahman bermula dengan penyertaannya di dalam Bintang RTM tahun 1984 dan masih aktif meneruskan kariernya sebagai pemuzik.

Malai Rock Station terletak di Jalan Medan Ipoh 1, Bandar Baru Medan Ipoh, Ipoh Garden, Ipoh.














Minat Baru - Tebang Hutan Buat Kebun

Masa berlalu, zaman pun berubah. Aku yang dulu suka menulis blog untuk menyeronokkan orang lain kini beralih kepada sesuatu yang menyeronokkan diri aku sajer. Syok sendiri lah kaedahnye. Kalau orang lain nak syok sekali tak ngaper. Jemput ler. Cuma, sejauh mana aku dapat syokkan orang lain apakala (ade ke perkataan tu) tiada siapa yang sudi menggumbirakan aku.

Mungkin sesetengah yang kenal aku taknak tahu kenapa aku balik Ipoh selalu, walaupun Sareah sudah tiada. Tak nak tahu aku peduli apa? Ini blog aku. Aku ceritalah juga. Hahaha.

Ini kerana, saye sude mengembare ke dalam hutan rimbe di Hulu Kinte sane untuk mencari satu daerah paling sunyi. Untuk aku isi dengan tanaman-tanaman yang sebenarnya wayang je. Motif sebenar ialah untuk mewujudkan sanctuary atau dengan kata lain, kawasan tersembunyi yang tenteram, aman, tenang dan satu hari kelak akan menjadi dusun buah-buahan yang meriah untuk diwarisi kepada Amanah Raya. Sedih kan kau.Takde sapa nak kau wariskan.

Kedudukan dalam peta, tidaklah boleh saya tunjukkan. Apekejadah nama sanctuary nyer kalau didedah-dedahkan.Aku nak jadikan tempat ni satu kawasan yang bebas dari pengetahuan mana-mana pihak yang suka mencari-cari aku. Feeling hot lah aku ni kan. Kau ingat kau artis, setan?

Setelah merujuk ke Pejabat Tanah Ipoh, aku mendapati satu kawasan yang tidak berempunya. Kedudukannya agak tinggi. 200 -250 meter dari aras laut. Dari kedudukan itu, terbentang beberapa pekan utama sekitar Ipoh seperti Bercham, Tanjong Rambutan, Meru Raya, Chemor malah Sungai Siput di depan mata. Kalau buat rumah atas ni sungguh indahnya. Tapi kalau kena panah petir, itulah namanya kes naya.

Hanya gambar-gambar ini buat tatapan mata anda semua. Laporan kemajuan pembangunan kawasan ini akan disusulkan kelak. Buat masa ini, aku dah dilantik oleh bakal petani-petani sebagai kepala peneroka tanah untuk pertanian berkelompok ini. Aku yang memecah tanah kepada lot-lot 2 ekar setiap satu dengan sempadan berdasarkan maklumat GPS pada henpon Nokia cabuk aku. Sejumlah 10 orang telah bersama-sama mengemukakan permohonan ke pejabat tanah berpandukan lot-lot yang dah aku pecahkan. Kasi pecah laaa.

Tanah ini menjadi sebab untuk aku terus pulang ke Ipoh setiap minggu. Walaupun Sareah kini jauh beratus batu. 

 Jalan masuk. Kelihatan Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Hulu Kinta di kejauhan.

 Di tanah ini, penggondolan hutan akan dilakukan.

Gambar arah utara seksyen lot aku dari tengah-tengah lot. Apa kau nak jadi tarzan?

Video ni aku ambik masa nak balik dari tanah kebun tu. Sorang-sorang yer. Kau mampu? Salah control motor, ke gaung la jawabnya.