Friday, December 30, 2011

Ucapan Selamat Tahun Baru 2012

Banyak suka duka dilalui sepanjang tahun 2011. Sama ada jatuh cinta, ditipu oleh orang yang kononnya ada cinta untuk kita dan kita terpaksa menipu orang kononnya ada cinta untuk dia kerana menjaga hatinya.

Tahun 2011 menyaksikan banyak perubahan berlaku pada susuk tubuh aku dengan hadirnya beberapa susuk tubuh yang membawa ubat pelangsing badan, serta amalan pemakanan aku yang telah semakin meninggalkan pemakanan nasi.

Tahun 2012 aku meramalkan berat badan aku akan kembali meningkat, pertembungan aku terhadap manusia-manusia penipu akan berkurangan dan aku berazam memperkemaskan lagi perjalanan hidup aku dengan langkah-langkah yang tidak perlu untuk aku umumkan.

Langkah-langkah ini mungkin akan menyebabkan kekadang-kadangan aku dapat di rasai oleh mereka yang dekat dengan aku.

Sesungguhnya, kita manusia melalui zaman dan evolusi tersendiri mengikut masa yang ditetapkan olehnya melalui keupayaan kita untuk menetapkannya.

Jika kita tidak diberi keupayaan olehNya untuk menetapkan masa-masa untuk kita berubah, maka bolehlah kita menyebut bahawa masa untuk melakukan perubahan adalah di tanganNya.

Kerana Dia memberi keupayaan untuk kita berfikir. Sama dengan jika kita menyebut, kuasa Allah membolehkan saya menjawab 13 x 5 jawapannya 65. Tentulah itu tak memerlukan kita untuk berdoa bersolat istiqarah tatkala kita di tanya berapakah jawapan untuk 13 x 5.

Betul ke tidak? Maka, dengan ini saya mengucapkan Selamat Tahun Baru 2012 kepada sahabat-sahabat, musibat-musibat, hang tuah hang jebat, yang cepat yang lambat, yang jauh yang dekat.

Semoga kita bersama memperoleh kekayaan berlipat ganda di tahun 2012.

Sekian.

Thursday, December 29, 2011

Inilah Fakta Si Senja Yang Menjadi Kecaman Di Facebook

Mari kita lihat pria rupawan berkulit senja yang menunjukkan 'lewd sign' ke atas kalimah Allah dan menjadi kecaman popular Facebook bulan ini. Dia dikenalpasti mengalami masalah mental yang teruk kerana mungkin faktor ginetiknya yang mendorong ia menjadi sedikit retarded :

NAMA : VINCENT RAJ
UMUR : ENTAH

AGAMA : KRISTIAN
PEKERJAAN : PELAYAN BAR

KETURUNAN : INDIA
KLASIFIKASI KAFIR : HARBI
WARGANEGARA : SINGAPURA

PUNCA ANTI ISLAM : PENGARUH METAL
PUNCA TIDAK ANTI KRISTIAN WALAUPUN METAL : MENTAL

ULASAN : MUKA DAH BURUK, PERANGAI PUN BURUK, ALANGKAH BAGUSNYA DIA SEDAR DAN SEGERA BUNUH DIRI.

MAKLUMAT LANJUT : MYSPACE BERUK INI

Wednesday, December 28, 2011

Bila Pengawal Perokok Itu Tidak Merokok!

Memang aku teringin sangat mengurangkan tabiat merokok. Tidak dinafikan. Tapi oleh kerana pembuat dasar tentang merokok di Kementerian Kesihatan terdiri dari mereka yang tidak merokok, maka saya telah menjadi lebih kuat merokok.

Bukan sahaja aku, malah ramai lagi yang bertambah kuat hisap rokok. Apakah strategi mereka untuk kurangkan merokok hakikatnya ialah untuk mengkronikkan lagi tabiat merokok?

Cuba bayangkan, para perokok yang sebelum ini menghisap 14 batang sehari, telah automatik menghisap 20 batang sehari. Bagi kebanyakan perokok, rokok yang lebih 24 jam dibuka tidak lagi sedap!

Maka tabiat mereka menjadikan perbelanjaan rokok sebagai peruntukan harian dan setiap kotak rokok akan dihabiskan dalam hari yang sama. Sama ada mereka yang hisap, atau agihkan kepada mereka yang segan untuk membeli.

Purata harga sebatang rokok menjadi RM0.50 bagi setiap sekotak 20 batang rokok yang berharga RM10.00.

Bukankah lebih baik mereka hanya mewujudkan rokok kotak kecil 7 batang seperti gambar di atas dengan harga RM5.00. Purata setiap batang rokok menjadi RM0.71 dan memang lah mahal.

Tetapi, walaupun mahal, ini mendidik perokok untuk menghisap 7 batang sehari dan perbelanjaan rokok sebulan boleh berkurangan sehingga 50%.

Maka para pembuat dasar tembakau di Kementerian Kesihatan perlulah berfikir, apakah sekotak 20 batang dengan harga RM10 itu membantu kurangnya tabiat merokok?

Kalau dah pembuat dasar pun tak merokok, boleh kah mereka membuat dasar dalam menguruskan orang yang merokok? Apa pun tak boleh!

Friday, December 23, 2011

Duit Baru Malaysia 2012

wang kerta baru 2012

“Bank Negara Malaysia baru sahaja melancarkan duit syiling dan wang kertas Malaysia siri baharu semalam (21 Disember 2011). Duit syiling akan mula digunakan pada awal tahun 2012 manakala duit kertas akan mula digunakan pada bulan Julai 2012. Wang kertas terbaru ini bertemakan “Keunikan Malaysia” yang memaparkan ekspresi tradisional berilhamkan seni dan kraf tangan, keajaiban alam semula jadi, flora dan fauna, ekonomi dan tradisi. Ia terdiri daripada wang kertas RM1, RM5, RM10, RM20, RM50 dan RM100.


Ciri-ciri Am Duit Kertas Baru Malaysia

Pada bahagian hadapan semua denominasi wang kertas, telah dikekalkan potret Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong yang pertama, Tuanku Abdul Rahman ibni Tuanku Muhammad, bunga kebangsaan iaitu bunga raya Rosa-sinensis (dikenali sebagai Bunga Raya dalam kalangan penduduk tempatan) dan corak songket kain tenunan tradisional. Bahagian belakang setiap denominasi wang kertas memaparkan ciri-ciri alam semula jadi, tradisi, budaya, flora, fauna dan ekonomi yang khusus bagi Malaysia. Untuk duit kertas baru Malaysia kali ini, denominasi RM20 mula digunakan semula setelah diberhentikan beberapa tahun dahulu.


Wang Kertas RM100 – Keajaiban Alam Semula Jadi

Dua keajaiban alam semula jadi terkemuka negara yang diisytiharkan sebagai ‘Tapak Warisan Dunia’ oleh Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) dipaparkan pada wang kertas RM100. Keajaiban alam semula jadi yang dipaparkan pada duit kertas RM100 ini ialah Taman Kinabalu di Sabah, dengan Gunung Kinabalu yang hebat dan agung (iaitu gunung tertinggi di Asia Tenggara) dan pembentukan batu mercu batu kapur yang menakjubkan di lembah Gunung Api, yang ditemui di Taman Negara Mulu di Sarawak. Kedua-duanya adlaah alam semula jadi yang sangat mengagumkan dan membanggakan Malaysia.


Wang Kertas RM50 – Pertanian dan Teknologi

Pada wang kertas RM50, gambar kelapa sawit dan bioteknologi dipaparkan sebagai satu ikon ekonomi yang sedang berkembang pesat dan boleh dibanggakan. Kelapa sawit telah menjadi tanaman pertanian negara yang paling utama dari segi ekonomi kerana Malaysia merupakan salah satu pengeluar dan pengeksport terbesar kelapa sawit di dunia. Bioteknologi terus meningkatkan kedudukan komoditi ini dalam rantaian nilai, menyokong transformasi ekonomi negara ke arah aktiviti nilai tambah yang lebih tinggi dalam sektor pertanian, perkilangan dan perkhidmatan.


Wang Kertas RM20 – Hidupan Laut

Setelah sekian lama duit RM20 diperkenalkan semula dengan meletakkan gambar keindahan dan hidupan laut di Malaysia. Duit kertas baru RM20 ini memaparkan gambar dua spesies penyu terkenal dan hanya dijumpai di perairan Malaysia iaitu Penyu Karah (Eretmochelys imbricata) dan Penyu Belimbing (Dermochelys coriacea). Penyu Karah mudah dikenali melalui muncungnya yang melengkung dan kulitnya yang bersisik manakala Penyu Belimbing pula mempunyai kulit yang keras dan tujuh jaluran pada cangkerangnya.


Wang Kertas RM10 – Flora

Wang kertas baru RM10 berwarna merah dan memaparkan Hutan Tropika Malaysia yang tumbuh subur. Spesies Rafflesia Azlanii yang dipaparkan pada wang kertas RM10 baharu ini merupakan spesies asli Semenanjung Malaysia dan mula-mula sekali ditemui di Hutan Simpan Royal Belum di negeri Perak pada tahun 2003. Bunga ini dinamakan sempena nama Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Sultan Yusuff Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lah.


Wang Polimer RM5 – Hidupan Liar

Wang kertas baru RM5 bertemakan hidupan liar dan memaparkan gambar burung enggang. Burung Enggang Badak (Buceros rhinoceros), iaitu salah satu spesies burung enggang terbesar dan paling mengagumkan di dunia. Burung yang menarik, bersayap lebar dan berekor panjang yang boleh ditemui dalam kelompok kecil di hutan hujan di seluruh negara ini memainkan peranan penting dalam budaya dan upacara tradisional negeri Sarawak yang turut dikenali sebagai ‘Bumi Kenyalang’.


Wang Polimer RM1 – Sukan Tradisional

Wang kertas RM1 masih mengekalkan gambar permainan tradisional, Wau di belakang wang tersebut tetapi dengan rekaan dan bentuk baru. Permainan wau merupakan sukan tradisional yang popular di Malaysia terutamanya di Kelantan dan Terengganu. Permainan wau juga secara tradisinya merupakan suatu acara untuk meraikan hasil tuaian yang baik yang merapatkan masyarakat tempatan negeri-negeri tersebut.



Read more: http://www.nescafeais.com/fakta-tentang-wang-kertas-baru-malaysia-2012/#ixzz1hLCCCeM0

Monday, December 19, 2011

Apsal Aku Sibuk Benor Dengan Kamera Lalulintas Ni?

KL Seremban
(Desa Waterpark)


Apa yang anda nampak? Jalan yang sibuk, bukan? Kalau anda baca ni waktu sibuk lah. Kalau anda baca posting ni tengah malam, sibuk jugaklah. Cuma tak nampak. Setan-setan dan jin- jin punya lalulintas, kita tak nampak la kan. Cuma yang pasti, kalau setan atau jin bawak kereta dorang melulu, sudah tentu setan lain carut macamni 'Hoi, sial! Bawak kereta macam manusia!'. Ye lah kan, kita kalau berhadapan situasi yang sama, selalu sebut sesama manusia 'Hoi sial! Bawak kereta macam setan'.

Eh melalut pulak. Imej di atas adalah apa yang tersiar dari kamera ITIS hak milik DBKL. Terletak di persimpangan Lebuhraya Cheras Kajang dengan Lebuhraya KL Seremban. Aku tumpangkan je ke blog ni. Tak ngaku hak milik pun. Macam mana nak buat? Aku sekolah sampah Darjah 4 pun tau kodek-kodek HTML. Pandai-pandai korang le pikir ye tak?

Jalan Raja Chulan
(Pavilion)


Yang di atas ni pulak, di Jalan Raja Chulan, belakang Pavilion. Penting ye buat adik-adik yang suka berso-sialan di Pavilion. Mana la tau kan, ada date bagai, at least kalau lambat, masih ada bukti la kan. Jalan jem u. Kot-kot yang nyaris putus, tak jadi pulak putus kan. Jangan putus-putus cinta sangatlah yer. Semak status FB nanti. Masyarakat benchi.

Jalan Setapak
(Usahawan)

Yang ini pulak di Jalan Genting Klang. Lebih tepat di simpang ke Wangsa Maju. Tak susah pun kan nak mengetahui keadaan lalulintas di zaman teknologitew ini.

Tapi, kenapa ye aku beria sangat nak tengok trafik KL ni padahal aku kerja kat Putrajaya. Duduk pun kat Putrajaya. Walau KL jem mahupun peanut butter, aku tetap sampai rumah dalam 10 minit.

Jangan silap yer. Aku bukan nak tengok lalulintas yang dah jelak aku tengok. Aku cuma nak tengok sama ada kawasan-kawasan itu, hujan ke tidak. Hehehe. Pun bolehhhhh.

Thursday, December 15, 2011

Tragedi Gunung Sebatang 1996


Sebelum Sunway mengambil alih khazanah alam ini dan menjadikan harta nenek moyang mereka, kawasan ini kami panggil 'Gunung Sebatang'. Kami saban petang menunggang motor melalui celahan kawasan yang kini letaknya taman tema 'The Lost World of Tambun', untuk tiba di 'Gunung Sebatang' ini kerana paya di kaki gunung ini terdapat ikan talapia, haruan dan ikan ubi (belontok) yang besar-besar.

Tetapi, pada suatu hari yang gelap dek mendung yang amat, aku dan 4 kawan aku sedang asyik memancing di paya Gunung Sebatang. Kami ditakdirkan dapat ikan talapia yang besar-besar. Aku masih ingat. Ketika itu bulan Mei 1996. Banyak ikan yang kami dapat tu menghairankan kami. Hampir satu guni! Besar-besar. Hanya ikan talapia sahaja.

Tiba-tiba ada yang berdehem. Yang pasti bukan suara kami. Dan lebih angker, suara itu datang dari seberang paya sebelah depan kami yang merupakan dinding Gunung Datuk yang menegak beratus-ratus meter tingginya. Tiada jalan atau lorong untuk ke sana.

Kami berlima memandang sesama sendiri. Kegembiraan mendapat ikan yang banyak itu terhenti seketika.

"Tak cukup-cukup lagi ke ikan aku bagi? Balik la woi!" tempikan dari arah gunung tu dengan suara kasar lagi garau. Tanpa banyak bunyi, kami bertempiaran lari dengan muka pucat lesi dan tidak lagi kembali ke situ sampai hari ini walaupun kawasan tersebut dah dibangunkan dengan cantik oleh Sunway.

Paling penting, ikan seguni yang kami dapat, kami bawak lari sekali. Hahaha. Apa aku peduli. Tak kan nak sia-sia je duduk situ pancing. Lagipun jin mengamuk tu dah sebut 'aku bagi'. Orang bagi kita ambik je la. Eh, Orang ke? Hahaha.

Wednesday, December 14, 2011

Pak Tam vs Utusan Malaysia.

Alkisah, ada la wartawan Utusan Malaysia yang tenging ni menyebut ' kalau boleh nak paksa semua kakitangan awam yang duduk di kuarters Putrajaya naik basikal ke tempat kerja! Opah engkau! Lalu aku pun melawan pendapat dia tetapi dibuang oleh editor Utusan Malaysia dan tidak diterbitkan. Beginilah surat pembaca yang aku hantar :

Kalau diikutkan hati, mahu sahaja disuruh Zulkifli Jalil, wartawan Utusan Malaysia, tinggal di Putrajaya dengan kuarters yang disediakan oleh Jabatan Perdana Menteri. Ini kerana dalam laporannya beliau semalam, beliau menyebut bahawa kalau diikutkan hatinya mahu sahaja disuruh semua kakitangan awam di Putrajaya yang mendapat kemudahan kuarters agar berbasikal ke tempat kerja.

Saya adalah di antara penjawat awam yang menikmati kemudahan kuarters di Putrajaya dan ketika ditawarkan kuarters, saya sedia maklum bahawa tawaran tersebut adalah muktamad berdasarkan kesesuaian penggiliran permohonan dan penggiliran pembukaan fasa-fasa baru.

Hasilnya, saya yang bekerja di Kompleks E, mendapat rumah di Presint 5 , betul-betul bertentangan dengan pintu masuk Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya. Walaupun jarak terpendek ke pejabat adalah 9 km, laluan yang menempuh banyak lampu isyarat itu lebih merugikan masa perjalanan ke tempat kerja dan adakalanya mengambil masa 30 minit. Itu jika memandu, jika berbasikal bagaimana pula?

Jika berpandukan perkiraan jarak dari Google Maps, jarak 9 km itu adalah bersamaan dari KLCC ke Bukit Indah di Ampang. Jarak dari Bukit Bintang ke Taman Segar di Cheras juga 9 km. Lebuh Ampang ke OUG di Jalan Klang Lama juga 9 km. Mengapa mereka-mereka yang bekerja di Kuala Lumpur dengan jarak sedemikian tidak pula diseru agar berbasikal juga? Bukankah Kuala Lumpur lebih parah dengan kesesakan?

Saya masih beruntung jika dibandingkan dengan seseorang yang mendiami kuarters Presint 14 dan bekerja di Kementerian Pengajian Tinggi di Presint 6 dengan jarak 14.3 km sehala. Itu sudah berjarak dari Pasar Seni ke Sunway Pyramid!

Jika penulis melihat andai projek Monorel di Putrajaya yang menelan belanja RM400 juta itu siap satu masa dahulu dan mampu mengatasi kesesakan dan pencemaran, apa bezanya Monorel tersebut dengan perkhidmatan Nadi Putra yang menggunakan bas-bas baru berkuasa gas asli, besar dan selesa beserta penyaman udaranya mengalahkan sesetengah pejabat swasta, dengan hanya tambang 50 sen ke mana-mana destinasi?

Pengangkutan awam Putrajaya tidak mesra pengguna! Presint 5R4 yang hampir 2 tahun di buka hanya disediakan hentian bas dua bulan lalu tetapi di haluan jalan yang tidak dilalui bas. Jika hujan pagi, bersesaklah penumpang di perhentian bas yang memerlukan mereka berlari melintasi jalan apabila bas tiba dan menaiki di dalam hujan. Lebih kasihan saat mereka turun bas ketika hujan lebat di waktu petang. Bukan itu sahaja, di tempat kerja, jika seseorang yang bekerja di Blok-Blok yang menjauhi jalan raya dalam kompleks-kompleks tersebut, mereka perlu berjalan kaki sejauh hampir 600 meter untuk mendapatkan bas di tempat naik dan turun bas. Tiada dosanya mereka naik kereta ke tempat kerja andai beginilah perkhidmatan yang disediakan untuk mereka, walaupun percuma.

Adakah perkhidmatan Monorel , jika seperti tajuk isi rencana wartawan itu terbina, akan bakal merentas Kompleks-Kompleks Kerajaan Persekutuan di Presint 1? Jawapannya tidak. Laluannya dirancang di kawasan lapang yang memisahkan kompleks-kompleks tersebut, yang sebahagiannya kini menjadi medan letak kereta berbayar. Jika siap, berapa pula tambangnya? Jika bas yang tambangnya 50 sen itupun lengang selain pada waktu pagi dan lewat petang, adakah Monorel RM400 juta yang berhenti di luar pagar kompleks-kompleks pejabat ini mendapat sambutan? Jika ianya sebagai satu tarikan pelancong, Perlukah kita membina ikon pelancongan sehingga RM400 juta.

Kita bukan sahaja sepatutnya mengukur baju di badan sendiri malah perlulah melihat apakah sesetengah baju yang telah diukur di badan sendiri itu, sesuai dengan kita. Adakah sesetengah pihak cuba mencuit penjawat awam seolah-olah tidak senang dengan kemudahan yang tersedia untuk penjawat awam.

Tarikh Bayaran Bonus Disember 2011 Dan Jadual Gaji 2012

Tentu ramai kakitangan awam tertanya-tanya adakah bonus setengah gaji yang dijanjikan kerajaan pada Bajet 2012 tempoh hari akan masuk pada 15 Disember 2011 seperti mana bonus setengah gaji pertama untuk Hari Raya kelmarin masuk pada 15 Ogos?

Salah! Ia akan dibayar pada 38 Disember 2011. Hahaha. Padan muka. Kesian. Mati kebulur la kau kat situ.

Haha. OK, OK. Jangan nangis. Pembayaran bonus setengah gaji kali kedua ini akan dibuat bersama-sama pembayaran gaji bulan Disember 2011 yang dipercepatkan kepada 19 Disember 2011 mengikut takwim Akauntan Negara bersempena Hari Krismas pada 25 Disember.

Maka belanjalah bonus dan gaji anda dengan bijak. Kelak kebulur di bulan Januari. Eh! Bulan Januari pun gaji awal sebab Tahun Baru Cina jatuh pada hujung bulan Januari.

Bulan kebulur anda ialah Februari 2012. Bak kata iklan syampu, 2012 dunia berakhir? Siapa tahu? Takyah nak berakhir sangat lah. Kita tengok dulu jadual tarikh bayaran gaji tahun 2012 seperti di bawah :

Jadual Pembayaran Gaji Tahun 2012

Saturday, December 10, 2011

Aku Dan Mee Goreng


Mee goreng diisytiharkan sebagai makanan ruji aku sejak awal bulan lepas setelah ia memenangi anugerah Pilihan Kuali Paling Popular di dapur aku. Sebab apa popular? Lihat statistik ini:

Sebungkus mi kuning berharga RM1.20 dapat menyediakan 6 hidangan. Maknanyanya setiap hidangan, nilai mi kuningnya ialah RM0.20.

Seikat sawi berharga RM1.00 dan boleh digunakan untuk 4 hidangan. Setiap hidangan nilai sawinya RM0.25.

Sebiji telur berharga RM40 dan setiap hidangan memerlukan sebiji telur.

Manakala sebiji limau nipis berharga RM0.60 dan boleh digunakan untuk 2 hidangan. Maka nilai limau nipis untuk setiap hidangan ialah RM0.30.

Jika harga 5 titis cuka, 5 titis kicap, suku sudu garam, setengah sudu gula, setengah potong bawang besar, 3 biji bawang putih dan hirisan 4 batang cili api dikira RM0.30, maka sepinggan mi goreng yang paling lazat di benua Putrajaya itu cuma berharga RM1.45 sahaja.

Sesungguhnya, jika ada makcik jual nasi lemak macam di Sri Nilam, Ampang dengan harga RM1.50 sebungkus dan belambak, nescaya, hanya telur goreng yang memenangi anugerah Pilihan Kuali Paling Popular di dapur teman.

Teman tak kuasa nak masak sebenornya. Tapi, malas, lapar ka. Bila la nak ada kedai makan dekat2 area ni. Baruah betol!

Friday, December 9, 2011

Siapa Suka Menipu?


Tentu anda pernah lihat gambar ini satu ketika dahulu kan? Kononnya Najib adalah sebenarnya Hindu. Menggunakan sami Hindu dalam memak-esahkan sesiapa yang mengganggu keselamatan dirinya. Hasil dari penipuan Raja Petra, muncullah gambar ini yang menjadi edaran umum sehingga ramai yang terpedaya dan terpecaya. Maklumlah negara ni dipenuhi orang-orang bodoh belaka.

Tetapi, gambar sebenar yang beredar, tidak siapa mahu sebarkan. Apakah ini merupakan keseronokan warga negara ini yang lebih menyukai yang bathil dari yang hak? Menyukai fitnah dari yang benar. Maka tunggulah azab Allah ke atas negara ini sekiranya itu yang mereka tunggu-tunggu.



Siapa yang membohongi masyarakat? Siapa yang menipu rakyat? Mereka dan keluarga mereka. Siapa yang malu? Mereka dan keluarga mereka mana ada maruah. Macam mana mereka nak malu? Tapi yang bawah ni semestinya bukan gambar edit! tak caya bukak Malaysia Today!


Thursday, December 8, 2011

Foto Bersama Di Kota Kinabalu














Siti Nurhagaga



Chantik sungguh hiasan pada topi Kak Hajah kita ni kan. Saja nak timbulkan kontroversi ke apa ye? Sejak-sejak menerima saham disko melalui keterkinja-kinjaan anak muda dengan lagunya sambil meneguk arak di disko-disko, Kak Hajah semakin menonjol di persada I Love Me Nak Mati atau dengan kata kasarnya 'iluminati'. Atau nak bagitau yang "I sekarang cawangan Gaga di Malaysia". Bolehlah kita panggil dia Datuk Hajah Siti Nurhagaga. Atau nama singkatannya Siti Gaga. Muahaha. Makin tuwe makin menjadi kann?

Wednesday, December 7, 2011

Destinasi Pilihanku : Kota Kinabalu

Tidak dinafikan lagi, destinasi paling best bagi aku di bumi Malaysia ini ialah Kota Kinabalu! Yes! Aku dah sampai ke semua ibu negeri di Malaysia ini, dan tidak ada yang setanding dengan Kota Kota Kinabalu! Pada 17 September 2011 aku berpeluang untuk ke Kota Kinabalu untuk kali kedua, hasil dari bonus setengah bulan untuk raya pada bulan 8. Elok sangat kan. PM kasi bonus untuk belanja raya, aku buat beli tiket kapaterobang.

Apa yang aku suka tentang Kota Kinabalu ialah, tentang kemampuan kita untuk terpanggang kepanasan dan menggigil kesejukan dalam tempoh 12 jam melancong.

Lihat sahaja pemandangan Pulau Sepangar saat pesawat membuat pusingan untuk mendarat. Walaupun cantik, tiada publisiti pelancongan untuk pulau ini. Kalau di Semenanjung, nescaya dipuja puji bagai nak rak sebagai destinasi indah itu ini.

Berdirinya sang jurugambar ini ialah di atas Pulau Manukan. Pulau Manukan boleh dikunjungi seawal jam 8 pagi. Tambang bot cuma RM10. Namun yuran memasuki Taman Laut ini mencecah RM7.50. Sewaan peralatan menyelam adalah RM15 meliputi google snorkeling , jaket keselamatan dan fin. Snorkeling hanya dibenarkan di kawasan yang dipagari pukat kerana di sebalik keindahan sudut menarik Laut China Selatan ini, menanti gerombolan obor-obor berbisa yang mengintai mangsa. Oleh kerana Spongebob tinggal di Bikini Bottom, tiada siapa yang mahu menangkap obor-obor di Manukan Bottom. Semua bottom, sapa top? Menjelang jam 12 tengahari, suhu pantai akan mencecah 36­°C dan boleh mengudangkan kulit anda. Selepas merasa sensasi kepanasan itu, pulanglah segera ke bandaraya Kota Kinabalu.

Sukar untuk mendapati kejernihan pantai dengan berlatarkan bandaraya yang pesat membangun. Cuba ke Pulau Pinang. Sudahlah lautnya hanyir, air taik dari hotel di salurkan ke tengah laut. Depa ingat kami tak nampak?

Dan saya semakin keudangan dipanah terik mentari Pulau Manukan. (Gerenti menggelupas kulit ni). Jadi, untuk merasai sensasi seterusnya, kembalilah ke Kota Kinabalu, dan mulakan pemanduan ke Kundasang.

Mengikut Google Maps, jarak dari Jesselton Point (jeti) ke ladang tenusu Sabah Diary Farm yang terletak 1600 meter dari aras laut di Kundasang adalah 94.3km dan mengambil masa 1 jam 32 minit. Bidaah. Lebih kurang 2 jam mungkin. Jadi mulakan perjalanan anda pada jam 1 petang, untuk sampai di Kundasang pada jam 3 petang.

Perjalanan ke Kundasang perlu menempuh laluan berkabus sebab hari dah petang. Selepas tengahari, kawasan Bundu Tuhan iaitu simpang ke Kinabalu Park akan mula dilitupi kabus. Awas jika memandu. Kerana di sesetengah tempat, jarak penglihatan hanya di bawah 10 meter!

Setibanya di Kundasang, teruskan perjalanan ke Jalan Cinta Mata Mesilou yang menghala ke Gunung Kinabalu. Kudasang terletak 1,200 meter dari aras laut. Tempat tertinggi yang boleh kita pandu kereta kita ialah Sabah Diary Farm yang terletak 1,600 meter dari aras laut. Inilah dia jalan menuju ke Sabah Diary Farm. Sangat indah dan dingin.

Dan menjelang jam 4 petang, kita pun berada di kaki Gunung Kinabalu dengan pemandangan air terjun Sungai Mesilou yang jatuh dari ketinggian 1,000 meter tetapi hanya jika selepas hujan. Beruntung lah saya dapat melihatnya. Suhu di sini tercatat 16°C ! Hanya 4 jam yang lepas, kulit anda dibakar mentari pantai 36°C ! Inilah tarikan sebenar Kota Kinabalu!


Sabah Diary Farm sangat indah. Seperti anda berada diluar negara.

Keindahan itu dapat dilihat bukan sahaja jika diselitkan dengan model yang indah...

Malah jika model yang diselitkan itu tidak indah, keindahan Kundasang tetap menyerlah!

P/S : Saya dari Manukan ke Kundasang bukan dalam masa sehari. Saya cuma syorkan cadangan bahawa anda boleh lakukannya dalam masa sehari. Bidaah ini dibayar siarannya.

Tuesday, December 6, 2011

Kala Jengking vs Ketam

Scorpio CancerThe scorpio cancer couple is one of the luckiest people :) What could be better than a scorpio and cancer compatibility? Here comes two really emotionally intense people, ready to give everything out for love. These people take love seriously and they find the biggest comfort, security and lots of romantic spark when they come together. They are looking for long term relationships and they have found it, finally! You’re both highly emotional, passionate, intuitive, empathetic, very possessive, very loyal, and will make the other feel more loved, than in any other combination possible in zodiac.

There’s an amazing mystery in these people coming together. One can say they’re sooner and later destined to meet once they have some good karma stored up! By the grace of 5-9 sun sign pattern, they are blessed to have a magnetized aura for each other, they could really feel it when they’re in close proximity. Scorpio cancer love match is one of those few matches which have the highest possibility of having a soul mate type relationship. :)

[For personalized and accurate prediction, Click here to get astrology compatibility report]

Whats your take on Scorpio Cancer Relationships?

View Results

scorpio and cancer compatibility ratings

Compatibility: 5

Communication: 5

Sexual chemistry: 5

Ratings are out of 5

Cancer Scorpio Love Match

Compatibility for cancer the sign and Scorpio love relationship will be full of passion and romance. Taking decisions from heart is what they’ll do. The best way to describe these two very compatible water sign characters is to say, “Get ready to sink or swim!” Cancer Scorpio love relationship possess a tidal wave portion of emotional depth. If they are un-evolved, they’ll be crippling along the stream taking each other to the great depths of various addictions and away from spiritual growth, while the evolved ones would be sailing smoothly. The evolved ones would be like being children forever and exploring the world with innocence, excitement, fun and faith in the greater good of the world! The loony humor of the cancer can help scorpio take the rough edge out while the scorpio loving a cancer can help cancer gain confidence and get secured from within. It doesn’t matter what they do, they’ll always love each other.

The only minor problem would be Scorpio’s need of space which can trigger the clinginess of the cancer, this does not have much higher impact once the trust is developed. There could be problems related to money because the cancer wants to play it safe with money matters, while the scorpios need to risk it and earn more. Though there are too many good aspects to counter it. The gift of trust can be easily given by the cancer, only to a scorpio. And the gift of forgiveness never given by the scorpio to anyone else, would be easily given to cancer during any fight. A cancer can understand the scorpion’s mask of expression and a scorpio can dwell deeper into a cancer and find compassion, sensitivity and need of security.