Friday, December 17, 2010

918 Bunuh Diri Serentak!

Tahukah anda tentang acara bunuh diri paling besar dalam sejarah moden? Wah. Kisah The People's Temple pernah menggemparkan dunia pada tahun 1978.

The People's Temple didirikan pada akhir tahun 1970-an. Ajaran ini ditubuhkan pada 1955 oleh Jim Jones di california. Komuniti pengamal ajaran sesat ini akhirnya hidup menyendiri terpisah dari dunia di sebuah hutan di Amerika Selatan.

Susulan dari aduan orang ramai, pada tahun 1978, anggota kongres Amerika, Leo Ryan, mengunjungi Jonestown dalam misi mencari fakta.

Ketika Ryan hendak meninggalkan Jonestown bersama 18 anggota ajaran sesat yang ingin meninggalkan kumpulan itu dan mengikutnya pulang, berlaku lah keganasan.
Anggota ajaran sesat melepaskan tembakan kepada mereka yang mahu meninggalkan ajaran sesat itu. Anggota kongres Ryan, tiga orang wartawan, dan seorang anggota ajaran sesat yang mahu keluar, terbunuh.

Sebelas orang terluka. Beberapa jam setelah kejadian, pemimpin ajaran sesat memerintahkan anggota-anggotanya untuk melakukan bunuh diri besar-besaran dengan meminum potasium sianida.

kanak-kanak dibunuh terlebih dahulu. Bayi dibunuh dengan racun yang dimasukkan ke mulut dengan sedutan.

Setelah itu, 918 orang, termasuk kanak-kanak, meracuni diri mereka sendiri.