Thursday, February 28, 2013

Cara Mudah Mempelajari Bahasa Indonesia Ialah Dengan :

Aku nih, memalam, tak layan TV sini. Sebab? Sebab aku nak memanfaatkan Unifi yang aku pakai 6 jam sehari, 5 kali seminggu tu. Maka, aku menghadaplah secara streaming Trans7 atau TransTV atau TVOne News atau MetroTV News atau Global TV atau JakTV yang tak sangkut-sangkut. Tu dia. Semua tu channel Indonesia.

Selain ianya itu menjadi alat bantu mengajar aku dari konsep mendengar. Bila konsep menutur, aku suka prektis di Twitter, dengan guru-guru aku dari kalangan Follower dari Indonesia. Kekadang, aku nyembang Indonesia ngan geng opis masa smoking break sampai semua suka melayani sambil melopong. Haha. 

Kalau ada perkataan yang aku tak faham, aku akan rujuk kamus bahasa gaul Indonesia. Bahasa gaul ini bermaksud macam bahasa basahan lah kiro eh. Dialek yang aku suka ialah Betawi. Sebab gaya bercakapnya, macam gaya orang Parit di Perak. Mau ke manei loe. Gitoe. Kalau kota , maka sebutannya macam mana yer. Hahahawau.

Tapi semalam masa aku dok layan Bukan Empat Mata selepas melayan Opera Van Java, terkejutlah aku terpandang penyanyi jemputannya. Penyanyi itu artis delapan puluhan loh. Tapi mukanya mirip siapa ya? Versi kurus lah. Hahaha.


Yang di bawah ini pula liputan mengenai sebuah rumah kebajikan pertama di dunia. Rumah Kebajikan untuk para pondan. Paling tua umur 70an. Kan banyak benda baru kita boleh tengok. Hehe.


Haha. Apapun, aku sendiri rajin mengikuti berita semasa di Indonesia. Tapi kurangkah nasionalisma aku dengan tanah air aku berbanding pihak yang menyokong puak yang menginisiatifkan senyap-senyap pencerobohan orang Filipina di Lahad Datu itu? Fikir-fikirkan.

Dengan media Indonesia yang nampaknya semakin lunak dalam menyampaikan berita mengenai Malaysia, tidak lagi melakukan provokasi, aku memutuskan untuk mula kembali mengunjungi Indonesia, negara kaya seni dan budaya yang cabang budayanya tersebar merata-rata. Ada yang terovolusi menjadi sebahagian budaya di negara kita yang dikongsi menjadi kebudayaan bersama. Yogyakarta 8 Mei ini!!!

No comments:

Post a Comment