Thursday, April 29, 2010

TM Yang Mengecewakan : Lakonan Semula Versi Pondan

Kawan saya kan... sangat-sangat marah... hingga dia mengambil tindakan untuk mendesak saya menarik balik posting Terima Kasih Telekom Malaysia yang ditulis pada 30 Januari 2010.

Ini adalah disebabkan dia mendapat call dari TM yang menyebut bil dia dah mencapai RM438 sedangkan bayaran akhir ialah pada 22 Februari 2010 sebanyak RM360 tanpa apa-apa baki.

Untuk pengetahuan para pembaca sekelian, yang terdiri dari segenap lapisan masyarakat dan kecenderungan seksual, selepas membayar, dia telah memohon untuk menukar talian telefon dan perkhidmatan Streamyx ke rumah barunya. Serentak itu juga kata TM, talian telefon kawan saya tu telah digantung sementara perkhidmatan akan disambungkan ke premis baru.

Dia pun kan, bersetujulah dengan penggantungan perkhidmatan tersebut karena dia tidak mungkin gembira jika malaun di rumah lama dia mencucuk telefon ke point di dinding, lalu bersembang ke luar dan dalam negara mengenai luar dan dalam kain serta seluar.

Tapi bagaimanakah orang TM sangat berani menelefon dia menyebut tentang tunggakan bil dan mengugut untuk mengambil tindakan. Dia pun menyinsing lengan hingga ternampak gelang emas paras siku yang tak ada, kecuali kulit lengan yang maha tanned dia.

Dia pun menelefon TM dengan gaya seorang Datin yang gemuk diberi baju Siti Nurhaliza oleh pereka fesyen kesayangannya. Tanpa disangka-sangka seorang pondan yang bekerja dengan TM menjawab panggilan. Maka bermulalah aksi tarik rambut secara virtual.

Dia kawan saya
Hei binatang

Dia orang TM
Sini TM Cyberjaya. Yang kerja semua manusia. Binatang kat zoo la lahanat.

Dia kawan saya

Ah! Tak kira. Engkau call aku pasal bil aku kan. Nih, meh aku bilkan caj hospital kau.

Dia orang TM
Hei.. bapok.. kau kenapa? Dah pakai taknak bayar. Marah-marah kami pulak.

Dia kawan saya
Hei sundal, kau jangan main-main. Bila masa hutang aku sampai RM438 dengan korang? Cekik darah punya syarikat bantuan penuh kerajaan. Bodoh. Bagi aku detail sekarang. Aku nak sekarang.

Dia orang TM
Akak.. makcik... aci.. nyonya.. whatever jenis bapok yang you prefer to be, boleh ke aku tau bil kau kalau kau tak bagi nombor IC? Jangan menunjukkan kebodohan secara terbuka boleh tak?

Dia kawan saya

Mulut longkang besar Pandan Jaya lah kau ni, pondan. Mintak baik-baik tak boleh ke? Kau ni mesti lahir tahun anjing kan. Sebab tu kau kerja jadi hanjeng tukang salak pelanggan. Tuan kau TM net tu bagi telur rebus macam Teresa Kok tak? Heii.. babilahhh!!

Dia orang TM

Ni aku tanya nombor IC... Bagi la nombor IC... Pok pek pok pek macam burit ayam... Kang aku tarik wig tu kang. Suara je dah hazab.. Muka mesti hauk... Kowser...

Dia kawan saya

Hello.. I baru spend RM20K untuk rejuvenation. Kau mampu? Kau kalau kasta kelas Dalit, jangan sekali-sekali berani carut mak. Lagi satu, ini rambut I original yer. Ni nombor IC mak... XXXXXX-XX-XXXX .. Cari lekas lahanat... Pondan sangkak ada hati nak carut mak.

Dia orang TM
Hello.. I sangkak-sangkak pun kasut I Prada occay...


Dia kawan saya
Nok... mak ada Jimmy Choo satu almari...

Dia orang TM
Kesian Jimmy Choo duduk dalam almari...


Dia kawan saya
Kau jangan loyar buruk ye pondan. Cepat check!

Dia orang TM
Dah check la sundal. Datin Separanita binti Separalaki. Kau kan nyah?


Dia kawan saya
Iya. Baru kau tahu aku sapa kan?

Dia orang TM
Ada mak kesah. Puan Sri pun mak carut. Inikan pulak Datin. Entah-entah Datin Sultan Sulu. Very the cheapo you all.

Dia kawan saya
Hey! I punya Datinship, Sultan Brunei bagi tau tak. You jangan ingat I sangkak.

Dia orang TM
Nok.. Kalau kerabat Sultan Brunei bagai, perlu ker nak query bil RM438. Bayar je lah.

Dia kawan saya
Berani kau cakap dengan aku macamni sundal?

Dia orang TM
Nok.. kalau kau Datin ke, Toh Puan ke, talkin kubur nanti sebut nama kau jer Separanita binti emak kau. Kau jangan riak boleh tak. Nama je pondan kaya tapi miskin budi bahasa.

Dia kawan saya
Hei Ustazahidarafik! Kurang ajar kau kan. Budi bahasa budaya mereka! Bukan budaya kita!

Dia orang TM
Kita? Hei ! Mak bukan satu spesies dengan engkau yer. Jangan samakan mak dengan sesuatu yang hukumnya najis berat.


Dia kawan saya
Sangat babi mulut kau. Kau nak kerja ke taknak ha? Dah lah lembab, kurang ajar pulak tu!

Dia orang TM
Hei Pondan Sundal Feeling Chantek, mak dari darjah satu sampai keluar Kolej Kewanitaan dengan segulung ijazah, tidak menggunakan wang engkau, mahupun laki engkau tau tak? Kalau kau rasa mak kurang hajar, spedo la mak belajar lagi. Sampai PhD!

Dia kawan saya
Hei.. sudah! Bagi aku keterangan bil.


Dia orang TM
OK, Separanita, bil engkau bulan dua due bulan tiga RM116, bil kau bulan empat due bulan lima, RM116.

Dia kawan saya
Baru RM232. Mana datang lagi RM206?

Dia orang TM
Nyah, kau ada buat call yer. Tapi kau kata line digantung sekejap. Kami cas la balik dengan yuran imbuhan sebab kau melanggar proses transferasi kami.

Dia kawan saya
Barua!! Aku dah pindah la hanjeng. Rumah baru aku takde line telefon. TM kau lah yang lembab. Kenapa ada call out? Bagi aku cakap dengan boss kau!

Dia orang TM
Bos? Tak payah! Aku belajar tinggi-tinggi bukan untuk serahkan kerja aku kat orang yang bagi aku kerja. Faham?

Dia kawan saya
Hei.. Aku dah setuju perkhidmatan digantungkan masa bulan dua tu. Kenapa talian masih boleh digunakan. Siapa pakai?

Dia orang TM
Toyol engkau pakai kot. Buat call bomoh Siam kau. Mana la mak tahu. Bongok la customer sorang ni.


Dia kawan saya
Mak tak kira. Mak taknak bayar. Itu hari TM cakap bil bulanan mak boleh waived kan sebab servis belum boleh diwujudkan kat rumah baru mak. Kau hanjeng TM, matilah kau disitew melayan panggilan. Kau tak tahu apa.

Dia orang TM
Datin Separanaidu,..


Dia kawan saya
Hei.. Biadap.. Nama aku Separanita!


Dia orang TM
Okei, Datin Separakanina... tulis surat, hantar kat boss I. Dia boleh consider rebate. Kalau kau tadah cipap pelesu kau tu.. Untung-untung dapat free... Jangan tak biasa pulak yer, pelacur.

Dia kawan saya
Kau ni memang out-of-wedlock kind of ladyboy tau! I nak cakap dengan dia. Bagi mak cakap dengan diaaaa !!!!

Dia orang TM
Cantik kah kau ?


Dia kawan saya
Eeeeee!!!! Ahhh....!!! Kau memang sundal! Jaga kau, aku dapat kau, aku tarik halkum kau biar terjojol macam leher onta. Awas!

Lalu Datin Separanita pun menamatkan panggilan. Tetapi dia telah menemui jawapan. Hantar surat dan mohon dihapuskan caj tersebut. Tamatlah kisah pergaduhan Datin Separanita dengan orang TM. Perbualan di atas adalah rekaan semata-mata. Ianya menggambarkan alternate realiti yang ingin diluahkan oleh pondan-pondan yang bekerja dengan TM, namun profesionalisme mereka membataskan. TM jangan saman saya!

No comments:

Post a Comment