Thursday, March 31, 2011

Awak Dah Hilang Sabor

Malang nasib bila kita berkawan dengan seorang yang bermuka-muka. Belagak bagus. Belagak cool. Menipu sana dan sini. Mengelakkan orang memaki dia dengan membuat serangan pre-emptive memaki hamun orang lain terlebih dahulu.

Ibarat dialog orang Perak dalam cerita Do Re Mi karya P. Ramlee, "sebelum demer kene kan kiter, bior kiter kenekan demer", begitulah sikap sesetengah mulut besar dalam Facebook yang suka menghentam dengan maki hamun ke atas orang lain setelah menyedari bahawa dengan berbuat demikian, dia mampu menakut-nakutkan orang yang lebih berhak memaki hamun dirinya.

OK. Awak bukan le nak cerita banyak, awak cuma heran ler dengan sesetengah kawan yang muka tebal mengalahkan tayar lori, yang menanggung malu akibat perbuatan sendiri, sampai tergamak nak generalize semua kawan-kawan dia baik yang padanya berstatus celake mahupun yang padanya menjadi tempat bergantung harap, sebagai sama belaka.

OK lah, awak pun tak hadap sangat nak tolerate perangai yang macam ni. Kalau awak pun nak diignorenya, awak akan buat benda yang sama juga.

1 comment: