Friday, August 3, 2012

Dilema Penjawat Awam

Apakah yang anda rasa, jika anda menerima panggilan dari pihak yang menawarkan anda beribu-ribu ringgit menjelang lebaran?  Bahkan, ia bukanlah 'prank' atau 'scam'. Ia betul-betul kejadian. Cuma, ada perjanjian tertentu untuk tempoh tertentu. Kisahnya begini,

Memang aku ade buat pinjaman dengan CIMB Islamic beberapa tahun nan lalu. Tahun Gajah la kiranya sebab dah lama sangat. Tetiba tu kan , minggu lepas ade pihak dari syarikat kewangan BSBM (bukan nama syarikat sebenar) pun telefon aku dengan menawarkan pinjaman overlap.

Katanya, dengan potongan yang sama dengan aku tengah dok potong ni, aku boleh dapat Rm4,000 sebelum raya ni. Temptation run wild lah kan. Adat manusia itu kan tamak. Gaji 25/7 bonus 9/8, gaji lagi 13/8 semuanya membuatkan aku dah dapat beraya dalam kecukupan. Tapi aku tetap bertemptation untuk mengejar tawaran tersebut.

Baiklah, jika pihak cik serius nak tawarkan overlap itu, sila lah hantar borangnya. Zas! Esoknya, borang sampai ngan Pos Laju. Err.. Er.. Er... Nak isi ke tak nak ni?

Punyalah berjuta umat swasta yang sanggup bergolok gadai sebab duit tak berapa nak ada saat nak menyambut raya, kami-kami pekerja gomen, acapkali (wah) ditawarkan wang beribu-ribu demi untuk merantai belenggu kaki kami dengan bayaran balik hingga ke pencen.





No comments:

Post a Comment