Friday, March 4, 2011

Pompeii Yang Memang Memanggil Bala



Pompeii merupakan peringatan Tuhan untuk kaum yang mengagungkan seks. Bukan sahaja seks normal, malahan seks luar tabiie juga menjadi sesuatu yang dibanggakan hingga tergambar pada duit syiling di atas.

Ko mampu? Setidak-tidaknya, jika berseronok sangat dengan kegiatan luar moraliti ini, janganlah sampai mengagungkan ke tahap menzahirkannya dalam syiling sebagai matawang yang digunakan dalam berdagang. Itu dah gila namanya.

Begitulah gilanya masyarakat empayar Rome di Pompeii hampir 2000 tahun lalu yang gila berjimak dan berjubor dan mengangkatnya sebagai tradisi kebanggaan Rome pada ketika itu yang akhirnya memanggil gunung Vesuvius untuk meletup dan menimbus mereka dengan debu panas hingga mereka mati serta merta.

Bayangkan, Eropah yang terkenal dengan gunung berapi diam-diam ubi itu meletus dengan dahsyat sekali memusnahkan Pompeii dan ketamadunannya sehinggakan beribu-ribu tahun selepasnya, penduduk dunia tidak langsung berani lagi untuk mengeluarkan duit syiling 'doggie' seperti di atas dan 'cikloi' seperti di bawah ini.



1 comment: