Tuesday, March 8, 2011

Ate Suci Bebenor Ke Komer Pon?

Maka ade pulak sesore dalam negare yang mengkritik teman kononnya lupe asei-usoi biler teman ngutok Indon. Gamaknye deme seronok benor yer bile asal-usul deme, dan juge teman nun di seberang laut sane menghine dedeme ni ye. Eiii tebei benor yer muke deme. Ape idak diplasta aje bior layak dibuat tembok. Kene le muke deme dengan istilah muke tembok ye dak?

Masa tok nek aku mai sini dulu, belah pak aku Bugih, blah mak aku Aceh, mana ada Indonesia? Mana ada Malaysia? Bumi Allah sebelah sini mana ada sempadan? Kawasan ini kawasan warisan nenek moyang kita semua. Eh terloghat utare pulak ye.

Mane ader nenegare roper ni. Biler Jepon mencecet lari, Tunku pegang British, Sukarno rampas tanah Belanda. Bukan kite ndak sangat kawan dengan British. Kite cume ndak British seleseikan Kominih! Sebab cecine kominih ni senjate demer dulu British yang bagi suruh dedemer ni melawan Jepon. Penyudahnye lepeh Jepon lari, orang Melayu, tok-tok imam, ustaz-ustaz yang demer bunoh. (Ler ni jangan tak pecayer, ustaz-ustaz berganden bahu dengan kominih!) I

tu pasei ler British nak tanak mesti dipertanggungjawabkan. Tambah lagi, Sukarno pro-kominih. 5 Sultan di Sumatera Timur, berseberang dengan Malaya dah dibunuh dalam satu malam di tahun 1946. Sapa yang ndak dengan Indon?

Teman sebelum ni idak ler heran bebenor dengan Indon-Indon remjadah yang dah masuk tahun ke 5 mencaci-maki negara teman. Aper teman nak heran. Abang ipor teman pun orang Bukit Tinggi nun di Padang. Mak teman pun udah ke sana melawat besan. Besannye pun udah takde dah.

Teman sendiri udah 2 kali ke Bandung tahun lepeh je. Tapi hujung tahun lepeh, masa bola Piala AFF, teman terperasan satu bende. Dek kerane teman ni rajin bace berite Indon, teman nampak yang terma-terma ngutok-mengutok ni udah melampo-lampo.

Hapah idak ke demer berakei? Ate susah benor ke demer nak reti hidop macam menusie? Malingsia, Malayshit, Malingshit, semua terma-terma deme pakei ngutuk Malaysia, terpampang di sepandok, bena dan kain rentang, semuanya tak diarahkan turun dek polis demer.

Hari sebelum tu, kate ketua polis demer, tak akan ade sepanduk politik dan hine menghine ahli politik demer. Tapi hine Malaysia nampaknye macam tak ape. Itu le pukimaknye deme.

Lebih pukimak bile puak yang pro persahabatan Malaysia Indonesia yang diam tak bersuare dengan perbuatan bangse senegare deme. Demer takut kalo tegor, nanti deme dituduh mengkhenat negare. Ape ke boret mak deme pemikiran yang roper ini? Penyudahnye, teman rase, kalo kite semua lembik macam sotong kereng yang tekene ayor abu, maka lagi dua tahun, Malingsia akan menjadi sebahagian dari kamus demer dan digune dengan melueh.

Suke le komer kan? Komer pun ndak dipukimakkan juge dek teman kan. Aje nye yer.

Kite bangse lembik benor ke? Kalo rase hidup tak reti nak berase bangge bernegare, terebankan Mykad kome ke lombong nun, pegi ler apply Ketepe. Yang sebenornye, inilah carenye teman nak ajor demer. Miker semue tak suke ape teman kire. Ini pun hak bersuare teman. Tapi teman bukan biadap macam Indon-Indon yang kome suke tu. Teman bangse beradab. Teman beradab dan berani. Bukan biadap dan kecut.

Tak payah leh kekomer yang rase macam suci bebenor tu nak kate teman menghasut. Kome yang ngate teman penghasut tu le yang sebenornye tapak kasut.



Tak caye tanye Ultraman bin Suparman

No comments:

Post a Comment