Tuesday, November 23, 2010

Akibat Khabar Angin, Ratusan Nyawa Melayang

Macammana rasanya berhimpit-himpit? Sedap ke bau badan sekor-sekor? Yakhh! Especially malam New Year ngan Malam Merdeka kat stesen-stesen LRT tengah KL. Tak pun masa keluar dari stadium lepas nonton bola final. Tapi kalau kat atas jambatan, atau dalam terowong, memang nasib malang la kan.

Ini yang terjadi di Phnom Penh, Cambodia semalam. Tak jauh. Cuma 600 km ke utara Terengganu crossing Laut Cina Selatan je. Maknanya, budaya merempuh ni memang budaya setempat la kan.

349 orang anak muda mati manakala 410 cedera apabila kepanikan melanda remaja yang berpusu-pusu keluar melalui jambatan selepas menonton konsert sempena Pesta Air di Phnom Penh. Panik melanda apabila ada khabar angin nakal yang menjerit jambatan tu nak roboh dan tak stabil.

Akibatnya semua orang yang sedang berpusu keluar dari Diamond Island tu, kelam kabut dan berhimpit-himpit dan satu persatu yang jatuh menjadi mangsa pijak la kan. Aiyo. Yang terjun jambatan pun ado.

Konsert yang diadakan di Diamond Island, sebuah pulau yang asalnya merupakan kawasan setinggan dan dirancang menjadi kawasan pembangunan masa depan Phnom Penh, adalah acara akhir bagi pesta 3 hari yang disambut bagi tradisi meraikan arus kebalikan sungai Mekong yang masuk ke Tonle Sap, tasik terkenal di Phnom Penh tu.

Kata Perdana Menteri Cambodia, Hun Sen, ini merupakan tragedi terburuk dalam sejarah Cambodia selepas peristiwa pembunuhan 3 juta rakyat Cambodia akibat kekejaman Khmer Rouge 35 tahun lalu.



No comments:

Post a Comment