Sunday, December 5, 2010

Mana Lebih Mahal? Bil Air? Bil Astro?

Pagi ni aku dihadiahkan air cuci perut oleh Syabas. Kalau sapa ada masalah berak, boleh la minum air tu. Gerenti lancar sampai biru muka. Syabaslah.

Tarif air belum naik, orang dah berdemo sana demo sini. Kata demer, air pun kotor macammana nak naikkan tarif?

Kata teman, idak ke demer pikior yang kalau tak dibagi duit lebih, macammana nak diganti paip lama?

Pulak tu, ada yang pimpin tangan mereka. Parti politik pembangkang. Mereka suruh lagi Syabas bagi air free 20m³ setiap bulan. Sebenarnya depa nak suruh Syabas melingkup.

Selangor to ink RM50b Klang River clean-up agreement
July 01, 2010

SINGAPORE, July 1 — The Selangor state government is expected to sign the Points of Agreement (POA) with companies it has appointed to rehabilitate and develop the Klang river within the next two months.

This latest development was revealed by Selangor Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim during a special briefing at the ongoing Singapore International Water Week here, according to the event organiser today.

The Selangor government had earlier appointed three companies to carry out the Klang River rehabilitation project that is expected to attract RM50 billion (US$15.4 billion) worth of investments.

The companies are TSS-Mako Engineering Sdn Bhd, GJA Engineering and Construction, and Wessex Water I-Bhd Consortium.

Kan jelas yang Selangor mahu konsortium air Singapore yang melabur membersihkan Sg. Klang. Takkan sampai RM50billion? RM50billion pastilah termasuk menyediakan rawatan untuk bekalan air.

Lagipun Khalid Ibrahim banyak kali memberi hint bahawa dia tidak bersetuju dengan pembekalan air dari Pahang adalah sebab, dia mahu potensi Sg. Klang sebagai bekalan air bersih masa depan ditumpukan.

Tapi rakyat tak dididik oleh pembangkang untuk jimat air. Rakyat menggunakan air sepuasnya dengan mesin basuh, siram pokok, mandi dalam tub, gosok gigi dengan paip terbuka, dengan cara tak berhemah. Semua yang digunakan ialah air yang diproses.

Dengan bil rata-rata serendah RM20 sebulan, rakyat diajar bahawa nilai tersebut lebih mahal dari membayar langganan Astro dengan pakej sekian-sekian melebihi RM70 sebulan.

Astro kena potong sama susah ke dengan kalau air kena potong?

No comments:

Post a Comment