Monday, February 24, 2014

Krabi Oh Krabi

Kali ini mari diceritakan kisah pra-Krabi. Kekira sebelum pergi Krabi lah. Kira nak berjalan je lah kan. Luar negara pulak tu. No wonder ringgit jatuh. Opss.

Aku tak hadap nak nginap di pekan Krabi. Aku hanya tertumpu ke Ko Phi Phi. Ituitinenerariri aku pun dicatatkanlah 2 hari bermalam di Ko Phi Phi.

Ini kali kedua aku mau ke Krabi. Kali pertama pada 2010. Kali ke satu perpuluhan lima ialah pada tahun lepas. Tapi tak jadi. Maka terjadilah untuk kali ini, kali yang kedua.

Aku dapat tiket flight pergi balik dengan harga airport tax sahaja. Jangan jeles. Khusus untuk pemegang BIG Card, penerbangan itu hanya memerlukan 10 point pergi dan 10 point balik. Sementelahan kad aku ada 400 point waktu itu. Balun.

Tambang bogel itu berharga RM115 pergi balik. Aku dapat bulan Jun lepas. Agak lama lah kan. Sekian lama merancang terbang sendiri, pada bulan 12, kawan aku nak ikut. Dia dapat tiket pergi balik tarikh yang sama flight yang sama dengan harga RM195. Boleh la. Knowing Krabi semedang mahal wei.

Pastu seminggu sebelum ke sana, aku pun booking lah hotel kan. Memula aku booking kat booking.com kekira bulan 10 yang lepas. Dek kerana aku lupa reload debit card aku, maka booking.com mempadanmukakan aku dengan pembatalan tempahan. Waklu.

Dek kerana pembatalan itu, aku tergesa-gesa booking pakai Agoda.com dan terus membayar harga penginapan di chalet yang bernama Phi Phi Ingphu Viewpoint. Pemilihan hotel ini sebab ulasan dan komen di tripadvisor sangat meyakinkan. 


Cantik bukan? Macam setan? Ya! Review bulan 10 dengan bulan 2 di Tripadvisor rupa-rupanya tak sama. Barulah padan muka aku untuk kali keduanya. Rasa nak terberak plak. Kita tahan. Kita tempuh. Kita redho. Duit dah bayar takleh batal. Mak dia punya barang lah! Bak kata Last Call Wan, Redha Airways.


1 of 5 starsReviewed 1 week ago
DO NOT ATTEMPT TO STAY HERE EVER!!!! They robbed us moments after checking in, literally while they were " transporting" our luggage to our room. Then they refused to give us our money back after we discovered they took cash out of our bags and we wanted to leave immediately. They would not call the management and they refused to call the police!!! They almost refused to return one of our passports they insisted on keeping. This place is a scary dump with the WORST service staff ever!!!! Seriously! It overlooks the town septic pool and they call it a "viewpoint" ??!!! Disgusting smell, the "stairs" to your "rooms" are unsafe and treacherous, the staff is horrific... Need I say more to keep you away??
Stayed January 2014, travelled with friends




1 of 5 stars
Reviewed 1 week ago via mobile
Do not stay here! The staff are thieves, the rooms minimal, with holes in the floor and in the bug nets, the receptionist was beyond unpleasant. We put money down for 2 of our 4 nights and she held my passport for ransom until we pd up. After my friend was robbed when she put her bags on the "lift" behind the office for a 2 minute transport to our room, we decided to get the hell out of there. They also refused to call the police, so I had to set off on foot to locate the station. I hope you don't have to use the police on Phi Phi Island for any help, because they are useless. Phi phi Island itself is a ruined paradise. Dirty, smelly and cramped. Our planned 5 days there turned into 16 hours as we fled on the first ferry out the next morning. Karon Beach in Phuket was wonderful.

Stayed February 2014, travelled with friends

No comments:

Post a Comment