Wednesday, April 3, 2013

Bila Peguam Bersifat Haramjadah

Carutan ke atas kakitangan awam tu kadang-kadang menjadi makanan ruji sesetengah pihak. Maklumlah, dia je bayar cukai. Walaupun sebenarnya tak pernah berurusan dengan LHDN pun. Nak ikutkan penjawat awam yang hisap rokok Dunhill sehari sekotak pun bayar cukai RM150 sebulan.

Kadang-kadang bila kita tengok balik, sesetengah pelanggan di kaunter-kaunter pejabat kerajaan ni sengaja tak mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan. Kononnya pelanggan selalu betul. Opah dia. Ko gi kedai makan, ko makan sampai licin. Pastu kau bayar separuh harga sebab kau kata 'tak sedap'. Boleh? Kata kau pelanggan selalu betul?

Contoh bila permohonan sesuatu yang memerlukan surat permohonan dikemukakan. Ada yang tak bawak surat. Tapi aku buat satu surat untuk memudahkan mereka. Itu permohonan bahan propaganda kesihatan je. Tapi permohonan MyKad bukanlah sesuatu yang boleh dipermudahkan sesuka hati. Bila ada syaratnya, maka patuhilah syaratnya!

Maka agak-agak lah kalau nak anggap diri tu betul. Kalau nak kata miskin lalu kelahiran tak dapat nak didaftarkan, berapa ramai orang Melayu yang miskin tapi bila beranak tetap pergi daftar tak kira la ceruk mana dia duduk. Apa alasan India-India pinggir bandar ni untuk tak daftar?

Yang herannya masalah ni jadi kat orang India je. Bukan mereka je yang miskin.

Tapi apa alasan pulak perempuan celaka di bawah ni untuk menempik kakitangan JPN yang buat kerja dia je. Dia ada checklist yang perlu dituruti.Dia bekerja mengikut apa yang diarahkan.

Perempuan celaka ini katanya peguam, tapi dengan selamba opah dia menuduh JPN maka duit pendatang Indonesia dan Filipina TANPA BUKTI. Peguam pukimak haramjadah apa?


No comments:

Post a Comment