Friday, June 22, 2012

Kurniaan Darjah Kebesaran Sultan Di Mata Raja Di Hati

Kau ingat kau raja? Itu adalah ayat balasan penutup kata yang selalu kita dengar. Tetapi apa salahnya untuk ingat diri ini raja? Sebab sekadar ingat sahaja. Bukanlah menakrifkan diri sebagai raja. Maka saya pun berhak untuk mengingatkan diri saya ini adalah raja. Raja kepada diri saya sendiri, nafsu sendiri, duit sendiri dan perilaku sendiri. Tak geeetoooo?

Institusi raja adalah simbol yang kita banggakan di negara ini yer saudara-saudara. Bukanlah raja itu sendiri yang ada berbagai jenis dari A sampai Z. Elok pembawaan, maka tinggilah martabatnya di mata kita. Ia menjadi simbol kedaulatan dan simbol keunikan negara Malaysia ini.

Maka dengan itu, sebagai menghargai simbol ini, saya akan memulakan kurniaan darjah kebesaran pada hari keputeraan saya untuk para rakan yang dinilai telah memberi banyak sumbangan kepada bukan saya, tetapi kepada masyarakat, agama, pendidikan, sukan, negara dan paling penting, yang selalu dinilai baik dan berjasa kepada kawan-kawan yang lain khususnya.

Pemilihan ini menekankan sifat-sifat individu yang berhijrah dari kejahatan ke arah kebaikan. Kau In

Bukan untuk mengintimidasi institusi raja yer tuan-tuan. Gelaran ini adalah sekadar mengiktiraf ketinggian seseorang itu di mata beta sekadar cuma.  Maka inilah darjah kebesaran yang bakal dikurniakan.

DJMC : Darjah Jasa Mulia Cemerlang yang membawa gelaran Datuk (5 orang)

1. ____________________________
2. ____________________________
3. ____________________________
4. ____________________________
5. ____________________________

Nama-nama tersebut akan direleasekan tepat jam 12 malam ini. Sekian.

No comments:

Post a Comment