Friday, November 12, 2010

Hujan Pagi Yang Best (Esoknya) !!

Semalam aku bercerita tentang hujan pagi yang makin kerap. Yer lah. Sejak aku kerja kat KL ni, pernah dalam tahun 2006 kalau tak silap, hujan pagi cuma 3 hari je dalam tahun tu. Tapi tahun ni, aku tak leh nak kira dah.

Ini imej cerapan dari Jabatan Meteorologi. Kelihatan Selat Melaka dihujani menyeluruh hingga ke dalam Sumatra. Pagi ini angin bertiup agak kencang, dan saat aku taip ni, hujan renyai dah sampai Putrajaya.

Panjang kawasan hujan tersebut dari pantai Melaka sampai Pantai Kedah. Kira-kira 700km . Kelebarannya aindaikan purata 100km, Kawasan yang sedang hujan itu meliputi 70,000 km².

Wah, kawan-kawan, itu lebih dari keluasan negeri Pahang!

Mujur angin bertiup dari Utara. Kalau dari Barat? Tapi awas, cuaca ekstrim boleh merubah angin bila-bila masa.

Orang kata, cuaca dah makin ekstrim! Itu menunjukkan cuaca mula ekstrim selepas manusia asik makan aiskrim. Apa kaitannya? Ntah!




Imej radar jam 6.00 pagi tadi


Update 7.00 pagi : Angin betukar ke barat laut. Kemungkinan pagi ini hujan lebat. Best!

No comments:

Post a Comment