Wednesday, October 20, 2010

Ke Bandung Lagi II

Yawn.. Bangun je dari tidur yang sejam dua, aku dikejutkan dengan kedatangan kawan si Among, seorang pria kelahiran Malaysia warganegara Indonesia. Gantenk. Nama dia... err.. arr.. Sori, saya ada masalah mengingati nama. Diorang tengah sibuk dok bincang bisnes emas diorang. Fed-up pulak aku. Katanya nak ke Jakarta. Tapi enggak. Terus, kapan sih mau ke Jakarta?

Lepas tu aku terus sambung kerodek telefon aku. Mana nak cari setting telefon untuk N71 aku ni. Cari punya cari punya cari last-last jumpa jugak lepas aku cari kat website Telkomsel. Cuma lepas tu je baru aku boleh internet kat telefon aku tanpa wi-fi hotel.

Aku turun, dan cari reload. Aku reload telefon Rp20,000 (RM 8). Internetan. Kadar kat sini murah nak mampus kalau nak dibandingkan dengan Malaysia. Dengan menggunakan opera mini, hanya bayar kira-kira 80 sen untuk internet sepuasnya di telefon bimbit selama 24 jam.

Sambil online, aku layan Upin & Ipin di TPI. TPI tu Televisi Pendidikan Indonesia. Hebat, bahasa Malaysia dikekalkan. Bahasa Indonesia terpapar sebagai sarikata. Lepastu, aku pun turun mencari makanan. Aku singgah kat gerai bakso. Seumur hidup aku tak pernah makan bakso. Masa duk Seri Nilam kat Ampang, siap kutuk-kuruk lagi bakso. Bila aku makan bakso, tambah lagi semangkuk. Hambik kau. Belagak sangat.

Lepas makan bakso, aku balik hotel. Layan TV. Diorang dok bincang dengan klien-klien Indonesia dorang kat lobi. Aku sambung tidor. Kenyang pak.

Bangun tido aku turun. Aper lagi, keroncong + jaipong la perut aku balik kan. Aku terus tahan teksi suruh bawak ke KFC yang terdekat. Yang terdekat ialah Jalan Padjajaran. Meter tunjuk Rp6500. Kalau duduk je dah Rp6000, tentulah jarak yang aku bayar ialah Rp500. Hampeh. Jalan kaki pun takpe tadi. Minimalnya Rp20,000 pak. Aik. Dulu takde pun minimal minibus bagai. Bayar je la.

Aku pun order KFC Yakiniku dan pegedil yang aku suka dari dulu. Ayam seketul dan air milo. Perlu diberitahu, ayam KFC kat sini agak masin dari yang di Malaysia. Lepas makan, aku balik hotel. Malas nak jalan kaki sebab ujan. Kali ni takde pulak minimal? Maknanya tadi aku dah kena getah la yer. Silanat.

Kawan aku sorang tu pun ngajak aku ke karaoke. Dia nak jumpa 'cinta' dia. Kami menumpang van Daihatsu klien dia yang sejibik macam Perodua Rusa kat Malaysia.

Starter pack yang aku beli kat airport semalam.

Layan Upin & Ipin yang ngetop di Indonesia

Jarjit sedang beraksi

Stesen Bandung belakang hotel aku.

Jalan Oto Iskandardinata menghala ke Pasar Baru.

Bakso pertama dalam hidup aku.

Seterusnya yang kedua. Tu diahh...

Kenyang dan membela perut di lobi hotel.


Makan malam aku. Rp45,000. Berapa ringgit? Convert sendiri lah!

2 comments:

  1. nice journey..... saye tertawa baca nya Good

    ReplyDelete
  2. iya.. bandung will going to be my second home gini

    ReplyDelete