Tuesday, September 28, 2010

1,000 km Dalam Masa 15 Jam !

Terkilan lak aku biarkan pesawat ke Kucing berlepas jam 0820 Khamis 16 Sept yang lepas. Kalau aku ke Kuching tu, maka perjalanan aku ke Kuala Terengganu ini melengkapkan rekod peribadi aku menjejaki semua ibu negeri dalam Malaysia pada umur 32 tahun. Apapun, inilah gambar-gambar perjalanan 1000km berkereta yang disudahkan dalam masa 15 jam.

Perjalanan dimulakan dalam cuaca dingin pagi Putrajaya. Jam menunjukkan pukul 9.15 pagi.

Mendung menyelubungi perjalanan dari Putrajaya hingga Genting Sempah.

Memasuki Negeri Pahang perlu melalui terowong.

Cuaca panas di sebelah negeri pantai Timur mula dirasakan di Bentong, Pahang.

Memauki negeri Terengganu di Jabor. Jam menunjukkan 11.50 pagi.

Tiba di Chukai, Kemaman, Terengganu yang kering kontang dan panas terik jam 1.00 petang selepas makan di Chendor.

Kemaman, Terengganu.

Kemaman, Terengganu.

Kerteh, tempat asal Amer Ali Rabbani.

Memasuki Dungun.

Keluar dari Dungun.

Persimpangan Che Lijah, Tempat asal Rizwan Ali.

Rantau Abang

Arah selatan Pantai Kelulut

Arah utara Pantai Kelulut.

Marang.


Kuala Terengganu

Kuala Terengganu

Kuala Terengganu

Kuala Terengganu

Sebuah surau tua di Kuala Terengganu

Plaza Astaka, Kuala Terengganu

Bas pelik di Kuala Terengganu

Tersengih di Pantai Kelulut, otw balik.

Senja di Pantai Timur tiada mentari terbenam.

Kami sampai balik putrajaya pada jam 11.50 malam. Odometer kereta menunjukkan perjalanan yang kami tempuh keseluruhannya ialah 1003 km. Sejuk dan basah di Putrajaya membuatkan badan aku tak sedap. Kemudian aku pun rasa nak demam sebab berada di dua tempat iklim berbeza. Terengganu yang panas, kering berdebu dan Kuala Lumpur yang dingin dan basah, dalam masa 15 jam.

No comments:

Post a Comment