Tuesday, February 2, 2010

Mak Oh Mak

Tengahari semalam, aku bangun lambat. Dekat jam 3.00 petang. Mak mula bersuara .. : hang memang selalu ka tidoq lama-lama macam ni?". Aku pun jawab " takde la.. cuti je.. buat ganti tidur yang tak cukup..".

Aku pun siap-siap nak pegi BSN. Aku mintak buku akaun mak aku. Nak masukkan duit kat dia. Lepastu aku terus mandi. Lepas mandi, mak aku kasi buku akaun, terus aku cabut. BSN paling dekat ialah di Tanjong Rambutan. Haha.

Aku pun terus memandu ke sana dalam petang yang panas terik blue sky bagai. Patut la orang Ipoh selalu mengadu Ipoh panas lately. Memang panas pun!




Sampai kat BSN, orangnya penuh amat. Tapi sangat 1Malaysia. Dari 4 kaunter, hanya 3 je bukak. Yang menjaga kaunter tu sorang akak India, sorang akak Melayu dan sorang akak Cina. Haha. Aku amik nombor, kemudian baru ambik form untuk deposit tunai.

Bila aku selak je buku akaun mak aku, tertulis tarikh akhir pengeluaran pada bulan Februari 2009. Pengeluarannya ialah RM47.00. Ya ampun! Takkan lah mak aku datang sini semata-mata nak keluar duit RM47.00? Baki yang tertinggal pula RM11.00.

Mata aku berkaca. Aku tak dapat bayangkan macammana masa bulan Februari 2009 tu aku ngabih duit jalan-jalan ke Sabah, mak aku gi BSN, nunggu giliran yang lama, keluarkan duit RM47.00. Isk..isk.. Sedihnya.

Aku pun depositkan kat mak aku RM2000. Biar dia ada duit sikit dalam akaun tu. Aku tau mak aku memang simpan duit kat rumah. Tapi itu duit dia dapat sendiri. Ajar orang ngaji. Orang bagi sedekah.

Setibanya kat rumah, aku terus jumpa mak. "Mak, yang gigih gi Tanjung keluar duit RM47 ni awatnya? Takdak duit sangat dah ke masa tu? Kenapa tak cakap kalau takde duit?"

Mak aku pun jawab " La..mak pi bank sebab nak tutup akaun tu. Depa pulangkan la balik RM47 tu. Depa kata kena tinggal duit dalam tu tak boleh kurang RM10. Lepaih tu depa tak bagi mak tutup. Pasai mak tak ada akaun lain dah. Ambik pi la RM47 pun. Dah depa bagi."

Err. OK. Whatever. Aku pun bagi buku akaun kat mak aku dan terus gi mamak. Aku memang suka terjebak ngan salahtafsir pemikiran aku sendiri.

No comments:

Post a Comment